Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Härligt med 3 rätters ;)

Publicerat den  i kategori Uppdrag
I går var en mycket härlig dag, för jag fick laga en härlig 3 rätters middag i Orren huset igen :).
Älskar uppdrag med helt fria händer, och bara gå loss inne i köket :).

Har haft mycket at göra nu ett tag, så jag hade faktiskt lite problem att komma på en lämplig meny, hjärnan var som överfull kan man säga, men tillslut så fick jag till det och jag och mina gäster blev mycket nöjd med kvällen ;).

Min kära fotograf Babbi var ju givet med, och det var jag väldigt tacksam över, då hon helt plötsigt under servicen, blev min allt i allo ;).
Hon hjälpte mej att små fixa med lite piff på tallrikarna, hjälpte till både med dukning och disk, och samtidigt hann hon faktiskt fota oxå, mycket imponerad är jag :). Tack snälla du!

Vad lagade jag då?

Förätt: Rökt lax med palsternackspure, örtolja, rom och krispig grönsparris

4 port
4 rejäla skivor rökt lax
2 palsternackor
1msk smör
grädde till lämplig koncistens
salt och peppar

Örtolja
1dl olivolja
1 kruka färsk basilka
1 kruka färsk dill
1/2 kruka färsk timjan
1 nypa fling salt
saften från 1/2 citron
1/2 msk honung

Till garnityr behöver du 4 färska sparrisar, dillvippor, lite rom (gärna Kalix Löjrom) och citron.



Gör så här
Koka palsternackan riktigt mjuk i lätt saltat vatten, tillsätt smör och grädde och mixa riktigt slät med stavmixer.
Smaka av med salt och peppar.

Örtoljan
Blanda alla ingredienser i en mixer och mixa till en härlig grön olja :).

Hyvla sparrisen tunt med skalare eller mandolin, lägg i iskallt vatten smaksatt med lite citron och salt, låt ligga ett tag så sparrisen blir riktigt krispig.

Montera sedan ihop på tallrik!

Varmrätt: Helstekt örtmarinerad fläskfile med västerbottenspure, rödvinsky, brysselkål och marinerad tomat

4port
600 g putsad file
8-10 medelstora mjöliga potatisar
1 dl riven västerbotten ost
25 g smör
1,5 dl varm gräddmjölk
salt och peppar
1/2 kruka timjan
1/2 kruka rosmarin
1 vitlöksklyfta
1/2 dl olivolja
1 gullök
1 morot
2 msk kalv fond
1 dl vatten
salt och peppar

Rödvinsky
3 schalottenlökar
1 morot
1 palsternacka
1 vitlöksklyfta
1 msk tomatpure
1 bunt med timjan
1 bunt med rosmarin
3 dl rödvin
2 dl vatten
1msk lakritssirap
25g smör
ev lite maizena

Marinerade tomater
8 körsbärstomater
lite olivolja
salt,peppar och en nypa socker

Du behöver även: Ruccola blandad med örtolja (samma som förätten), brysselkål, (kokas kvickt i saltat vatten, kylsnabbt och dra sedan av bladen ett och ett) lite färsk timjan.

Gör så här
Börja med att lägga köttet i marinad, bestående av olja, vitlök, rosmarin och timjan. Salta och peppra rejält, låt ligga och dra en stund. Bryn sedan köttet runt om, lägg sedan i ugnsfastform, lägg i morötter och lök, tillsätt fond och vatten och låt gå klart i ugnen i 150g tills innertemperaturen är 68 grader. Låt köttet vila innan du skär upp det. Ös gärna köttet under stektiden.

Västerbottenspure
Koka potatisen riktigt mjuk i lätt saltat vatten, pressa sedan potatisen med potatispress, blanda ner västerbotten, gräddmjölken och vispa fluffigt med ballongvisp. Smaka av med salt, peppar, en nypa socker och gärna lite citronsaft :).

Rödvinsky
Fräs lök,vitlök och grönsaker i lite smör, tillsätt tomatpure, örter, vin, fond och vatten, låt sjuda i ca 20 min, sila sedan och låt reducera ner till hälften återstår. Tillsätt lakritssirap och smör, blir skyn för tunn så kan du tillsätta lite maizena :).

Marinerade tomater
Skålla tomaterna snabbt, kyl i isbad, dra skalet uppåt men lämna kvar som ett litet blomblad, ringla över oljan och krydda med salt, peppar och lite socker.

Lägg upp fint på tallrikar och servera ;)

Dessert: Death by choklad med lättvispad vaniljgrädde och färska jordgubbar

Kakan
ugn 175 grader
150g smör
2 1/2 dl strösocker
4 ägg
1 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1/2 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 dl cremefraiche

Glasyr
100 g mörk choklad
1 dl vispgrädde

Tillbehör: Färska jordgubbar och lättvispad grädde smaksatt med lite vanlj.

Gör så här
Smält smöret, bryt chokladen i bitar, lägg i det smälta smöret och rör tills chokladen smält.
Vispa ägg och socker lätt, och rör sedan ner chokladblandningen och de övriga ingredienserna. Häll smeten i en smord sockerkaksform.

Grädda  nedre delen av ugnen i ca 40 min (kakan ska vara saftig och inte för torr).
Låt kakan svalna. Under tiden så hackar du chokladen till glasyren, värm grädden och slå den över chokladen, rör till en jämn smet. Låt svalna lite och bred den sedan över kakan, strössla gärna över lite fint strössel.
Servera med grädden och jordgubbarna!



SIGNE
Publicerat den 2011-03-03 klockan 15:37:41 Blogg/hemsida http://de-signe.blogspot.com

OJ, så gott det både låter och ser ut! Det måste jag prova nån helg när jag har tid! :)

Nettan
Publicerat den 2011-03-03 klockan 16:29:52

Härligt Linda!

Varför ska du kunna göra en perfekt Bea-sås när du kan göra så mycket annat smaskens.. ;-)

Go girl, fortsätt att ta Sollefteå med storm...

Babbi - Bloggdesign & Foto
Publicerat den 2011-03-03 klockan 17:00:15 Blogg/hemsida http://babbi.se

Åh tack för de fina orden, var kul att hjälpa till :). Maten smakade fantastiskt som vanligt, och även matlådan jag fick med mig xD. Mkt bra jobbat igår! Å bra gjort av Roggan oxo.

Linda - Cupcakefluffan
Publicerat den 2011-03-03 klockan 20:57:32 Blogg/hemsida http://cupcakesfluffan.blogspot.com/

Vilken härlig trerätters och kakan ser ju bara så god ut :-)

lena hellfärdson
Publicerat den 2011-03-04 klockan 00:04:40

DU e helt enkelt bäst tycker vi i granvåg

vill gärna läja dig att baka till den 12 juni om du har lust

HÖR av dej kram wilma hedin




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: