Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Artikel i Nordsverige

Publicerat den  i kategori En 8-barns mammas vardag

Här är en artikel som publicerats i Nordsverige om mig;


Linda lagar mat med kärlek till kronprinsessan Viktoria

Under våren kommer vi att få följa Sollefteå tjejen Linda Tjällbergs tuffa kamp i TV 4:s stora satsning Sveriges Mästerkock. Hon är en av 14 personer som gått vidare till finalen, i det som förmodligen är, Sveriges mest prestigefyllda tävling för amatörkockar. Vem som vinner är topphemligt men för Linda har uppmärksamheten på TV redan skapat nya möjligheter för henne att ägna sig åt det hon brinner för – att laga mat.

God mattradition i familjen
Matintresset har alltid funnits där och Linda är uppväxt med en mamma som alltid lagat bra husmanskost och långkok från grunden. Det är också där hon lärt sig att man måste kunna grunderna i matlagning för att uppnå de djupa smakerna i maten. Lindas egen familj består av maken Roger och de sex döttrarna som ofta får agera testpanel när hon lagar nya spännande rätter. Det är förmodligen de som även är hennes tuffaste kritiker
-Nu är barnen så pass stora så jag kan ägna mig mer åt matlagning på en högre nivå, säger Linda när vi avnjuter en ljuvlig morotssoppa i hennes kök. En morotssoppa som hon nyss lagat på beställning till en minnesstund.

Ökad kunskap och nya spännande uppdrag
Genom sin medverkan i Sveriges Mästerkock har hon också börjat få fler förfrågningar om nya spännande uppdrag. I Sollefteå kan man se henne som kock och matinspiratör på olika butiker vilket får henne att trivas då hon gärna delar med sig av sina kunskaper.
-Det är jätteroligt och jag tycker det är kul att få inspirera människor till bättre matlagning hemma. Jag älskar själv att äta gott och tyckte att det fattades en riktig gourmetrestaurang här i Sollefteå. Det var då jag började laga gourmetmat hemma på allvar, säger Linda som har siktet inställt på att inom en femårs period driva egen krog.

Lagar mat till kronprinsessan Viktoria
-Men först ska jag åka runt och praktisera på olika restauranger ibland annat Italien och Frankrike. Linda berättar att hon fått det fina uppdraget att laga menyn till kronprinsessan Viktorias middag då hon inviger Paralympic Winter World Cup i Sollefteå den femtonde februari. Vilket förmodligen inte är den sämsta meriten hon kan ha på sin meritlista i starten på sin nya karriär.

Lindas enkla morotsoppa med chilicreme fraiche
4 portioner
800 gram morötter
2 tärningar grönsaksbuljong
Vatten
Grädde/creme fraiche
Färsk ingefära, paprikapulver, curry, salt

Skala och skiva morötterna kokas riktigt mjuka. Vattnet ska precis täcka. Mixa morötterna till en slät puré och tillsätt grädde och creme fraiche till lagom konsistens. Tillsätt färsk, riven ingefära ca. en tummes storlek. Krydda av med paprika pulver, curry och salt.
Serveras med creme fraiche/sweet chili (rör ihop) och ett gott vitlöksbröd.


Linda lagar mat med kärlek i sitt hemtrevliga kök i Sollefteå.



Lindas enkla morotssoppa med chilicreme fraiche och vitlöksbröd

Vickan
Publicerat den 2011-02-10 klockan 20:10:28 Blogg/hemsida http://vickkanh.blogg.se/

Men du är ju bara för himla duktig Linda !

Håller våra tummar hårt för dig,Ha en fin kväll!




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: