Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Grillat

Publicerat den  i kategori Middag för många
Idag när jag var på affären så var fläskkarre'n billig, då beslöt jag mig för att ikväll blir det grillat! Eftersom vi även ska hinna med att åka på födelsedagskalas ikväll så blev det inte något för avancerat, så det blev grillad fläskkarre med ungsrotfrukter och hemmagjord tsatziki och smörstekt blomkål :).

8 portioner

8 skivor karre
1 liten flaska cajp original grillolja
salt och peppar från kvarn

Ungsrotfrukterna

1½ kg potatis
1 kg morötter
2 knipper färsk lök
½ msk chilliflakes
2 msk flytande honung
2 msk olivolja
1 klick smör
salt och peppar från kvarn

Skär rotfrukterna precis som du vill! Ringla över olja, honung, krydda med chilliflakes, salt och peppar. Stoppa in i 225 gradig varm ugn tills de är härligt rostade!

Tsatziki

½ gurka
3 dl turkisk yoghurt
saften från ½ citron
2 vitlöksklyftor
flingsalt
vitpeppar

Riv gurkan på grövsta sidan på rivgärnet. Låt rinna av i finmaskig sil. Krama sedan ur det sista av vätskan. Blanda sedan med turkisk yoghurt, citronsaft, salt och peppar. Klart!

Smörstekt blomkål

½ huvud färsk blomkål
2 msk smör
salt och peppar från kvarn

Gör såhär

Skär ut buketter av blomkålen, skiva dem sedan så tunt du kan. Stek härligt gyllende i mycket smör. Smaka av med salt och peppar :).

Emelie
Publicerat den 2011-05-25 klockan 18:55:34 Blogg/hemsida http://emsiiiis.bEmsiiiis

Gudomligt med grillat. synd bara att vädret inte är på min sida.

Linda
Publicerat den 2011-05-26 klockan 08:11:13 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Men vad synd Emelie på vädret,men vi får ju hoppas att vädret tillåter många härliga grillkvällar framöver,Kram L




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: