Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Kyl och frys tömning;)

Publicerat den  i kategori En 8-barns mammas vardag
Hej på er! Hoppas att ni har haft en härlig helg! Min helg har varit toppen, var på Konsum i Lördags och inspirerade till lite matlagning, gick väldigt fint, mycket folk och väldigt trevligt bemötande! Jag hade faktiskt med mej min kamera men det var så galet mycket folk så någon tid till fotning blev det tyvärr inte ;).

Men ni får gärna maila mej om det är något ni undrar över, av det jag bjöd på, många av er tänkte laga detta nästa gång ni skulle ha gäster, och som sagt hjärtligt välkomna att höra av er :). Och tack för en mycket trevlig dag!

Och idag så har vi äntligen fått bort all pappersinsamling som vi haft på balkongen över vintern, underbart, då känner jag att våren är på väg :).
Eftersom vi grejat på här hemma hela dan, så blev det som ingen tid över för middagsplanering, så det blev helt enkelt en kyl och frys rensning, funkade fint och slut resultatet blev en smarrig fisk och skaldjurssoppa, här kommer receptet och den är helt klart värld att prova..... Kram på er!

8 pers
1kg skalade räkor (spara skalen)
1 bit torsk rygg
4 laxfile bitar
Skalet från 2 Hummrar
3 morötter
1/2 fänkål
1 bit rotselleri
2 palsternackor
2 bananschalotten
1 rödlök
4 salladslökar
4 vitlöksklyftor
1 bunt med persilje stjälkar
3 msk tomatpure
15 vitpepparkorn
4 dl vittvin
2 L vatten
Olivolja att steka
5 dl matlagningsgrädde
1 citron att smaka av med
Några droppar tabasco
Salt
Dillvippor till garnering

Servera med nygräddat vitlöksbröd!

Gör så här:
Hacka alla grönsaker och fräs dom i lite olja tillsammans med skal från räkor och hummer. Tillsätt tomatpure, persiljestjälkar, vitpepparkorn, vin och vatten och låt koka ihop i ca 20 min.
Sila fonden och låt den redcucera ner till hälften återstår.

Smaka av med skal och saft från 1 citron, tabasco och salt, tillsätt grädden och låt koka ihop en liten stund.
Ta av grytan från värmen och lägg i fisk bitarna skuren i kuber och låt stå i ca 3min.
Häll upp soppan i varma tallrikar och toppa med räkor och en dillkvist!
Enkelt och väldigt gott!

M A T B L O G G E N
Publicerat den 2011-03-28 klockan 18:05:23 Blogg/hemsida http://pernillawahlgren.se/bloggar/jennys-matblogg



Så himla gott det ser ut! :-)



/ Jenny



http://pernillawahlgren.se/bloggar/jennys-matblogg

Linda
Publicerat den 2011-03-28 klockan 18:39:46 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Hej Jenny! Ja det var riktigt smarrigt,smakade riktigt mycket av härliga skaldjur....Kramis

Madeleine
Publicerat den 2011-03-28 klockan 23:41:28 Blogg/hemsida http://domesticviking.blogspot.com

Det där såg riktigt gott ut.

Rebecca
Publicerat den 2011-03-29 klockan 18:40:32 Blogg/hemsida http://minaguldkorn.blogg.se/

Det ända i fiskväg jag äter är denna soppa... ^^




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: