Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Galet trevlig tjejkväll ;)

Publicerat den  i kategori Uppdrag
Har precis kommit hem från en underbart trevlig kväll på Åhmans!
Oj så många trevliga kunder som kom, minglade, fikade semlor och shoppade loss ;).

Det var en helt fantastisk stämning, och alla var så nöjda och glada :).
Vill tacka all underbar personal och ägarparet såklart, för det varma och trevliga bemötandet, och för det mer än VACKRA fatet, och min drömtapet ;). Tusen, tusen tack!!

Jag hade ju bakat små mini semlor kvällen till ära, och här kommer recepten för er som vill ha ;).
Och givetvis var ju Babbi med och fotade, så ni kommer inte bli utan bilder ;). Kram på er fina läsare.

50 mini semlor

1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50g färsk jäst
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
15g mjukt smör
1 ägg
11-12 vetemjöl special



Gör så här

Stöt kardemummakärnorna i mortel och värm med mjölken till 37 grader.
Smula jästen i en bunke och lös den med mjölken, strösockret, salt, smör och ägg.
Tillsättt lite mjöl i taget och knåda till en smidig deg.
Låt degen jäsa till dubbel storlek i ca 60 min.

Rulla till små bollar och lägg på plåt och låt jäsa i ytterligare 45 min, pensla därefter med uppvispat ägg och grädda mitt i ugn i 225 grader i 4-5 min.

Klassisk fyllning

200g mandelmassa
Inkråmet från bullarna
1 skvätt grädde
Vispa med elvisp till en krämig massa

Choklad fyllning

200g mandelmassa
100g smält mörkchoklad
Späd med starkt kaffe till önskad koncistens
Vispa med elvisp till en krämig massa

Hallonfyllning

200g mandelmassa
150g färska hallon
1msk florsocker
Rivet skal från 1 lime
Några droppar vaniljessens
Vispa med elvisp till en krämig massa

Jag spritsade grädde blandat med hallon på hallon semlorna, och grädde blandat med kakao och socker på choklad semlorna..... Mycket smarrigt vill jag lova ;). Pudra över rikligt med florsocker när du är klar!


Kalasgott
Publicerat den 2011-03-08 klockan 23:23:00 Blogg/hemsida http://kalasgott.com

Så fin du är Linda, och din blogg är lika tjusig den! Så roligt att du har så mycket för dig! :)



Kram på dig // Jennie

Linda
Publicerat den 2011-03-09 klockan 00:00:15 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Men tack finaste Jennie;) Din nya blogg är helt underbar,och bilderna är fantastiska,vill testa allt du gjort tror jag,men överst på listan står Kräftsoppan,den ser helt magisk ut,duktiga du;)Kramiz

Madeleine
Publicerat den 2011-03-09 klockan 01:01:18 Blogg/hemsida http://domesticviking.blogspot.com

Åh va gott. Jättefina bilder och du va btw supersnygg i håret här :)

emelie
Publicerat den 2011-03-09 klockan 10:11:41 Blogg/hemsida http://emsiiiis.blogg.se/

galet mysigt.

signe
Publicerat den 2011-03-09 klockan 12:08:25 Blogg/hemsida http://de-signe.blogspot.com

Det var jättetrevligt och vårigt och semlan var jättegod! Snyggt fotat av Babbi som vanligt!

PernillaElmquist
Publicerat den 2011-03-09 klockan 16:40:14 Blogg/hemsida http://www.pernillaelmquist.se

Saknar dig Linda! Ser ut som du blommar ut ordentligt där uppe i Norrland! kram P

Linda
Publicerat den 2011-03-09 klockan 22:05:34 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Finaste Raraste Pernilla,vad go du är:) Satt faktiskt och tänkte på dej i går kväll när jag kom hem,och tänkte att vi måste nog banne mej träffas snart,det här går ju inte:)

Är dock väldigt glad över din underbara blogg,där jag kan gå in och andas lite Pernilla,bättre än inget,tillsvidare;) Grymt jobbat i kvällens program,du är så fantastiskt duktig...Heja,heja.....Kram L

Rebecca
Publicerat den 2011-03-09 klockan 22:07:59 Blogg/hemsida http://minaguldkorn.blogg.se/

Men guuuuuuud så söta koppar och fat. Vill ha! Så gulligt och mysigt. Sommarkänsla ut i finger topparna <3

Gulligt söta små semlebullar du gjort :)




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: