Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Ljuvliga smultron Macarons

Publicerat den  i kategori Bakat



Grundrecept mandelkakor

4 st äggvitor, gärna ekologiska
0.5 dl strösocker
150 g skållad och malen sötmandel
4 dl florsocker

Grundrecept smörkräm

100 g mjukt smör
1,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 st äggula
Några droppar valfri hushållsfärg

Gör så här

Mandelkakor

Sätt ugnen på 150 grader.
Vispa äggvitorna på låg hastighet i en bunke och öka efterhand.
Tillsätt lite strösocker i taget och vispa till en toppig maräng, inte för hård.
Tillsätt några droppar röd hushållsfärg.

Blanda försiktigt ner malen mandel och florsocker, som siktats 2 gånger.
Spritsa ut smeten i 50 rundlar, stora som 5 kronor, på en plåt, helst med silpat, det är lättare att lyckas med sina macarons då, men det går givetvis med bakplåtspapper också.

Låt kakorna vila minst i 30 min, så minskar risken att dom spricker i ugnen.
Grädda kakorna i nedre delen på ugnen i ca 12 min, dom ska vara lite mjuka i mitten.
Dra bort kakorna från plåten direkt och låt dom svalna.

Smörkräm

Vispa smör, florsocker och vaniljsocker vitt och pösigt.
Vispa ner äggulan.
Färga med röd hushållsfärg ocg några droppar smultron essens.
Spritsa ut krämen på hälften av kakorna och lägg över dom andra som lock.

ÄT och NJUT, jag är helt galen i macarons och bakar det ofta, det kan vara lite trixigt att få till sina macarons
men för mej går det bättre om jag bakar dom utan varmluft, och genom att sätta in en tom plåt under plåten
som kakorna gräddas på, just detta smarriga recept är i grunden Leilas :)

Karin
Publicerat den 2011-01-25 klockan 20:26:17

Men fina fina du, vad bra bloggen blev! Dina macarons ser fantastiskt smarriga ut, och det vet jag att de är åxå!



Kramen :-)

Tatjana Säisä
Publicerat den 2011-01-25 klockan 20:46:45

Hej Linda!Vilken fin bloggsida!!!Ska försöka mig på dessa fina macarones,ar antagit en utmaning om att jag ska vara kreativ o då ska jag ge ngt till 5 vänner under år 2011.De kommer att få macarones av mig.Hoppas att vi ses snart!varm kram tatjana

Lotta
Publicerat den 2011-01-26 klockan 10:50:28

Vad fina macarones! De är inte så att man kan beställa av dig?? /Lotta

Linda
Publicerat den 2011-01-26 klockan 17:54:55 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Tack fina goa Karin,du är så rar:)Kram



Tatjana vad kul att du kikat in,och att jag kunde inspirera dej lite,

hoppas verkligen att vi kan träffas snart,varm kram



Lotta,maila mej om vad du önskar ha för smak och så,så kan vi säkert lösa det,kram

PernillaElmquist
Publicerat den 2011-01-27 klockan 09:28:00 Blogg/hemsida http://www.pernillaelmquist.se

Lär mig!!!

kram

P

Linda
Publicerat den 2011-01-27 klockan 22:09:09 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Pernilla kära vän,jag lär dej mer än gärna;) Kram på dej

Sara-Li
Publicerat den 2011-01-28 klockan 12:54:12 Blogg/hemsida http://lyckligasassa.blogg.se/

ååh , jag som bara snabbt kikade in på din blogg. nu är jag fast. Jag hatar att laga mat, har jag inspiration kan jag laga muffins och sånt lite nu som då. Men annrs är bakning och matlagning på 0. Men nu, nej då jag läser din blogg blir jag helt paff. Måste bara baka allt du visar nunununu! mums! Tack för en underbar blogg. Nu är jag här för att stanna som din läsare :) många tusen kramar!

Linda
Publicerat den 2011-01-29 klockan 12:25:01 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Tack snälla Sara-Li för din jätte fina kommentar:)Kul att jag inspirerat dej lite:) Ha det bra Kram L

Heidi
Publicerat den 2011-05-29 klockan 22:28:46 Blogg/hemsida http://www.electricfeeel.devote.se

Hejsan! skulle vara väldigt snäll om du svarade nu , men vart får man tag på skållad och malen sötmandel? kan man köpa sånt ifrån vanliga mataffärer? kram! :)

Heidi
Publicerat den 2011-05-29 klockan 22:33:29 Blogg/hemsida http://electricfeeel.devote.se

Höhö , glömde fråga en sak.. vart kan man köpa slipat och hur mkt kostar dem? :)

Linda
Publicerat den 2011-05-30 klockan 17:26:22 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Hej svejs Heidi!

Silpat finns att beställa på bla bagarenokocken och kostar ca 280 kr,men det är guld värt att ha i sina ägor:)



Man kan bara få tag på skållad mandel,finns i alla matbutiker,mala får man göra själv;)

Men sen finns det mandelmjöl som man kan använda fast det är jätte svårt att få tag i,om man inte bor i Frankrike så klart,finns dock i vissa saluhallar:)Kram L




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: