Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Mästerkocks pasta ala Linda

Publicerat den  i kategori Sveriges Mästerkock
4 pers

500 g linguinepasta
4 stora solmogna tomater
6 olika sorters gourmet tomater
1 citron
2 pkt mozzarella ost
1 kruka färsk basilka
1 kruka färsk timjan
4 klyftor vitlök
4 schalottenlök
1 dl vittvin
pinjenötter

Vi fick reda på att det stod kycklingfond, olivolja, salt och peppar i våra kök, men hjälp inget att söta med.

Jag gjorde så här:

Sätt på pasta vatten, salta rikligt, vattnet ska vara lika salt som havet :).
Koka upp vatten i en kastrull, kryssa dom 4 solmogna tomaterna, skålla snappt i det kokande vattnet, kyl sedan snabbt och dra av skalet.

Sätt ugnen på 225 grader.
Ringla olivolja i en ugnsfastform, lägg i klyftade gourmet tomater, 2 krossade vitlöksklyftor, ½ citron, krydda med salt och peppar och ungsrosta tills tomaterna är gyllene.

Hacka dom skållade tomaterna, 2 vitlöksklyftor,och 4 schalotten, basilika och timjan.
Häll i rikligt med olivolja i en panna och tillsätt tomater, vitlök och schalotten, låt fräsa en stund.

Tillsätt vitt vin, 2msk kycklingfond och låt puttra i hop till en simmig koncistens.
Smaka av med salt, peppar och saft från den ugnsrostade citronen. Vi hade inte tillgång till något sött alls, men när man rostar citronen så blir den söt, och funkar som sötningsmedel. Tillsätt sist dom färska örterna.

Koka pastan enligt anvisning på paketet. Håll koll så den blir al dente :).
Torrosta pinjenötterna tills de blir gyllene.

Blanda pastan med tomatsåsen, arrangera i djuptallrik, riv över mozzarellan, lägg på dom rostade tomaterna, strö över pinjenötterna och tillsist ett litet basilkablad ;). Klart!!!

Lisa - Sockerrus
Publicerat den 2011-02-10 klockan 09:41:37 Blogg/hemsida http://sockerrus.wordpress.com

Vilken fin blogg du har, och Vilka vackra bilder!



Lycka till med tävlingen!

/Lisa

Linda
Publicerat den 2011-02-10 klockan 11:01:14 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Vad rar du är Lisa,tack så mycket:)Kram L




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: