Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Hjortfilé

Publicerat den  i kategori Sveriges Mästerkock
Här kommer receptet på min auditionrätt som tog mig vidare till semifinal i Sveriges Mästerkock.


Timjan och vitlöksmarinerad hjortfilé
Med mandel och jordärtskockspure, portvinsreduktion med rökt sidfläsk, syrad smålök, tryffelskum och spetskål med citronette

4 portioner

600 gram hjortinnerfilé
½ kruka färsk timjan
2 vitlöksklyftor
3 msk olivolja
salt, svartpeppar

Potatis och jortärtskockspure

400 gram mandelpotatis
150 gram jordärtskocka
30 gram smör
2 msk grädde
salt, peppar

Rödvinsreduktion

50 gram rökt sidfläsk (gärna lokalt från karlströms i Ramsele)
16 st röda små steklökar
2 msk råsocker
2 dl rött vin
2 msk kalvfond
2 dl vatten
25 gram smör
16 st skogschampinjoner
timjankvist
majzena till önskad koncistens

Spetskål med citrus

200 gram spetskål
1 tsk salt
1 tsk socker

Citronett

½ citron, rivet skal och saft
1 knippa dill
½ dl olivolja
1 msk honung
1 nypa chiliflakes
salt, peppar

Tryffelskum

100 gram jordärtskocka
½ dl vitt vin
1 dl vispgrädde
1 scharlottenlök
1 nypa salt
2 tsk tryffelolja


Gör såhär:

Putsa hjortfilén men kasta inte det du putsar bort, det ska du använda senare.
Hacka vitlök och timjan och blanda med olivolja, salt och peppar. Lägg köttet i blandningen.
Låt marinera minst en timme.

Bryn sedan köttet runt om, och lägg sedan i ugnsfast form. Kör i ugnen på 120 grader tills termometern visar 161 grader.
Låt sedan vila i minst 15 minuter.

Potatis och jortärtskockspure
Koka potatis och jordärtskockan i lättsaltat vatten tills de är riktigt mjuka.
Tillsätt smör, grädde och vispa till en slät pure. Smaka av med salt och peppar.

Rödvinsreduktion
Tärna sidfläsket, stek det och låt sedan rinna av på hushållspapper.
Karamelisera sockret i en kastrull. Tillsätt sedan vin, vatten, kalvfond och timjankvist.
Tillsätt även det bortputsade hjortköttet och låt det koka med.

Lägg i den skalade smålöken och sidfläsket och låt puttra tills löken mjuknat. Tillsätt då skogschampinjonerna.
Sila såsen och häll tillbaka den i pannan. Tillsätt smöret och majzena om önskas. Smaka av med peppar. Salt behövs inte eftersom sidfläsket är så salt.

Spetskål med citrus
Strimla kålen och förväll den hastigt i kokade vatten med saltet och sockret. Spola den sedan i iskallt vatten. Blanda ihop ingredienserna till citronetten och blanda det med kålen. Låt stå kallt.

Tryffelskum
Tärna jordärtskockan smått och finhacka scharlottenlök och låt koka mjukt i grädden och vinet. Mixa sedan slätt och sila,ner i en ren skål.
Tillsätt smör, tryffel, salt och peppar. Mixa upp ett skum med stavmixer. (det går lättast om du vinklar en matsked framför mixerbladet)


När det är dax att lägga upp

Lägg en stansring mitt på tallriken och fyll med puren och lägg även dit spetskålen. Dra sedan ringen försiktigt uppåt. Skär köttet i skivor och lägg snett upp mot puren. Ringla rödvinsreduktionen runtom och garnera med svamp, smålök och sidfläsket. Lägg sist på skummet överst på köttet och toppa med en timjan kvist.

När du kommit så här långt är du väl värd att slå dig ner och njuta med ett gott glas vin och din fantastiska maträtt! Lycka till :).

Intresserad av bilder medans jag tillagade rätten?
Klicka här.



Babbi var här och fotade medans jag lagade maten, och fick givetvis provsmaka när maten var färdig.

Recension:

- Jag har aldrig ätit jordärtskockspure innan, inte heller tryffel(skum), så detta blev en spännande upplevelse som jag var förväntansfull om det skulle falla mig i smaken. Jag hade tidigare smakat hjortfilé som Linda tillagat och eftersom den var frutansvärt god, kändes det svårt att toppa. Men samtidigt måste jag erkänna att jag hade höga förväntningar, eftersom detta var auditionrätten, och fallit jurryn i smaken.

Vad tyckte då Babbi ?
- Ja, det var över förväntan gott! Godare än vad det ser ut faktiskt :). Hjortfilén var supermör och smälte i munnen, den smakrika såsen i kombination med den lena jordärtskockspure samt citronetten på spetskålen (jag älskar citron!) blev en perfekt kombination. Citronetten kommer jag att göra ofta till mina sallader, enkelt, billigt och suveränt gott :).

Sidfläsket kunde dock ha skippats för min del och jag skulle vilja ha minst dubbelt så mycket sås till för att det skulle ta mig till extas, men jag är där och nuddar på dörren och skulle definitivit beställa denna maträtt (med extra sås, jayyy!).


Anonym
Publicerat den 2011-02-09 klockan 21:06:36

Grattis håller tummarna att fortsättning går lika bra

Babbis mamma
Publicerat den 2011-02-09 klockan 21:56:54

Stort grattis och lycka till i fortsättningen.




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: