Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Vaniljtårta med vispad smörkräm

Publicerat den  i kategori Bakat
5 stora äggvitor
3/4 dl mjölk
350 g socker
290 g vetemjöl
2 msk maizena
2 tsk bakpulver
1 vaniljstång (fröna)
175 g smör i små bitar, rumstempererat

Vispad smörkräm

350 g rumstempererat smör (smöret måste vara helt mjukt)
5 dl florsocker
3 mkt mjölk
2 vaniljstänger (fröna)

Lägg i smöret i en skål och vispa det mjukt och fluffigt. Tillsätt resten av ingridienserna och vispa vidare i ca 8 minuter. På så sätt blir smörkrämen fluffig och god.


Värm ugnen till 175 grader, använd 2 formar, 20 i diameter. Om du använder större formar blir tårtorna lägre. Rör ihop äggvitor, mjölk, vaniljfrön och socker i en skål. Ställ åt sidan så länge.

Sikta ner vetemjöl, maizena, och bakpulver i en hushållsassistent. Blanda i ca 60 sekunder. Tillsätt smörtärningarna, ägg, -och socker blandning. Kör på medelhastighet i omgångar.
Bred ut blandningen i 2 tårtformar, grädda i 25 - 35 minuter. Låt bottnarna svalna helt. Dela varje botten i 2 delar och bred den vispade smörkrämen mellan varje lager. Bred avslutningsvis kräm över hela tårtan. Garnera efter önskemål.

 





Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: