Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Mina bästa bullar

Publicerat den  i kategori Bakat
Idag har det bakas bullar här hemma och nu doftar hela huset så där hemtrevligt :) Det ser dock inte så hemtrevligt ut när jag varit i farten och kletat ned överallt men det får bli ett senare kapitel....
Smaken är som baken när det gäller bullar har jag märkt, men jag vill ha mina stora och härligt saftiga så här kommer det recept som jag gillar bäst.

24 bullar
5 dl lantgårds mjölk (finns på Coop bl.a.)
1 msk kardemummakärnor mortlade
50 gr jäst
1 tsk flingsalt som mortlas med kardemummakärnorna
1 1/2 dl strösocker
1 ägg
150 gr rumsvarmt smör i tärningar
13-15 dl vetemjöl special (spara nån dl till utkavlingen)
 
Fyllning
200 gr rumsvarmt smör
11/2 dl rörsocker
1-2 tsk vaniljpulver
 
Gör så här
Värm mjölk och kardemummakärnorna lite grann bara, jag värmer inte till 37 g utan mer rumsvarmt bara och låter degen jäsa lite längre istället.
Smula jästen i degskålen och häll över mjölken ,rör lite så jästen löser sej ordentligt .

Tillsätt socker, smör, ägg och blanda runt. Starta maskinen och tillsätt lite mjöl åt gången tills degen börjar släppa från kanten. Låt maskinen gå på medelfart i 10 min. Pudra över lite mjöl och täck med bakduk och låt jäsa i 1 1/2 timme.

Kavla ut degen till en stor rektangulär platta ca 1/2 cm tjock. Blanda samman ingredienserna till fyllningen och bred ett tunt lager över degen.
Vik sedan långsida mot långsida och skär i 2 cm breda remsor. Tvinna kanterna åt varsinna håll och snurra sedan runt 2 fingrar och se till att vika in skarven under bullen.

Lägg på plåt och låt jäsa ytterligare 1timme.
Sätt ugn på 200 grader varmluft och grädda bullarna mitt i ugnen i ca 12 min, pensla direkt med sockerlag när dom kommer ut ur ugnen och strö sedan över pärlsocker.

Sockerlag
Koka upp 1 1/2 dl socker med 1 dl vatten.



 


 
Mio
Publicerat den 2014-04-13 klockan 16:26:51 Blogg/hemsida http://miomille.blogg.se

Men shit vad gott! Fattar fortfarande int hur man snurrar ihop dem, men det kanske ger sig när man har degremsan framför sig :)
PUSS <3

Karin
Publicerat den 2014-05-15 klockan 17:04:38 Blogg/hemsida http://www.bagerskan.se

Dom såg riktigt fina ut. Tänk om man kunde smaka via Internet... :-P




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: