Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Lyxiga kycklingen....

Publicerat den  i kategori Uppdrag
Hej på er!
Tänkte tipsa om ett super smarrigt sätt att tillaga kyckling på,man får dock inte ha bråttom när detta tar sina timmar men väl värt!

Confiterad kyckling med örtolja

8 port
8 kycklingfileer
1 vitlök solo
20 vitpepparkorn
4 lagerblad
1 halv kruka timjan
1 halv kruka rosmarin
5 schalottenlökar
olivolja så det täcker
Aluminiumfolie

Smör
Flingsalt

Gör så här:
Sätt ugn på 90 grader.Lägg kycklingen i ugnsfast form.Skala och halvera schalotten,skala och skiva vitlöken tunt.Strö över vitpepparkorn och lagerblad och dom färska örterna.Häll över olivolja så det täcker helt.Täck noggrant med aluminiumfolie.
stoppa in termometer och låt gå till innertempen visar på 68 grader.Ta ut och låt svalna i oljan.Stek sedan i rikligt med smör och flingsalt.Skiva upp,ät och njut!

Örtolja
1 kruka basilka
1 kruka mynta
1 kruka persilja
150 g ruccola
3 vitlöksklyftor
1 halv mild chili
1 msk dijon senap
1 msk honung
saft och skal från 1 citron
salt och peppar

Gör så här:Mixa ihop allt till en slät olja och smaka av med salt och peppar.Klart!

Tips! Kasta för allt i världen inte schalotten och vitlöken sen confiteringen....super smarriga tillbehör!











Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: