Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Teriyakilax med risbollar och wasabicreme

Publicerat den  i kategori Vardagslyx
Hej igen!
Kikar in för att ge er receptet på en supersmarrig och snällare variant på sushi:)Fick inspiration från en tidning som låg inne på bolaget;)
Det är bara jag som är galen i sushi här hemma,min man har aldrig ens smakat så då passar dena variant alldelens ypperligt eftersom laxen inte blir helt rå:)

4 pers
600 g färsk odlad lax från Norge
8 msk japansk soja
5 tsk honung
2 fin,fin hackade vitlöksklyftor
ca 15-20 tabascodroppar
olja att halstra laxen i

Riset
250 g sushiris (okokt)
2,5 msk risvinäger
2 msk strösocker
1 dl vita rostade sesamfrön

Wasabicremen
2 dl cremefraish
2 tsk wasabipasta

Krispigagrönsaker i mirinvinägrett
1 förp sockerärtor tunnstrimlade
8 småa knippmorötter skuren i mindre bitar
1 msk sesamfrön
2 msk mirin
2 msk olja
1 liten skvätt sesamolja
saft från 1 lime(ta mer om det behövs mera syra)
1 nypa salt

Sötsyrlig Dipsås
2 msk japansk soja
2 msk olja
2 msk risvinäger
1 msk råsocker
saft från 1/2 lime
1 salladslök skuren i tunna skivor
1 chili skuren i tunna skivor
1 tumstor fin riven bit ingerfära

Gör så här:
Blanda samman alla ingredienser till marinaden.Skär laxen i portionsbitar och lägg i marinaden.Låt marinera i minst i 2 timmar.

Skölj riset i kallt vatten tills det blir klart och inte grummligt.Låt riset svälla i vatten i ca 20 min.
Häll av blötläggningsvattnet och lägg riset i en kastrull och tillsätt 4 dl vatten.Koka upp och låt sjuda under lock i 10 min.Ta av från värmen och låt stå i ytterligare 10 min.
Rör ihop risvinäger och socker,rör till sockret smält och blanda sedan försiktigt i riset.Låt svalna en aning.
Gör bollar av riset och rulla sedan i dom rostade sesamfröna.Klara att serveras!

Blanda samman alla ingredienser till mirinvinägretten.Koka snabbt morötterna och kyl i isvatten.Blanda morötter,salladsärtor och vinägrett i en skål och låt stå tills det är dax att servera.

Blanda samman alla ingredienser till dippen och blanda cremfraishen med wasabin.Låt stå och dra en stund.

Ta upp laxen ur marinaden och halstra snabbt i het panna .Det räcker med 30 sek per sida,laxens kärna ska vara rå.

Servera med inlagd ingerfära och limeklyftor!

Det gick hem mycket bättre än förväntat här hemma.Den minsta åt tomt på sin tallrik:)

Kram på er!






Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: