Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Vad blir det för mat?

Publicerat den  i kategori Middag för många
Hej på er!
Idag är det en sån där eländig dag då det finns NOLL inspiration att lyckas med att få till någon middag;(BLÄÄÄÄ,för att laga mat när man inte alls har lust,själv skulle jag gärna ta en filtallrik en dag som denna,men då är det 7 stycken som garanterat skulle protestera:)

Funderar på att uppfinna ett litet trevligt piller som jag skulle kunna ge barnen när hungern sätter in,men än så länge är det bara fantasier:)Men väldigt skönt skulle det va om det fanns:)

Orkade inte ens palla iväg mej på affären så det blev till att kolla in vad som fanns hemma,och detta slutade till slut med att det blev kycklinggryta med ris och färsk annanas med lime.

Det gick hem och alla blev mätta,vilken tur jag hade:)

Kram så länge!

Kycklinggryta
8 pers
1,2 kg kycklingfile
5 morötter
5 schalottenlök
3 vitlöksklyftor
2 cm riven färsk ingefära
1 tsk röd currypasta
4 msk hönsfond
1 msk gurkmeja
2 dl grädde
3 msk flytande honung
saften från 1 Lime
salt


Gör så här:
Hacka vitlök och schalottenlök,skala och skär morötter i stavar.Skala och riv ingefäran.Bryn allt i en rymlig stekgryta i lite olja.
Tillsätt sedan den strimlade kycklingen,och låt bryna med ett tag.Tillsätt sedan 3 dl vatten,fonden,currypastan och gurkmejan.
Låt puttra ett tag och tillsätt sedan grädde,limesaft och honungen,smaka av så att det inte behövs mera salt.
Fortsätt att puttra på svag värme under lock tills kycklingen är färdig.

Servera med nykokt ris och färsk annanas skuren i skivor och pressa gärna äver lite limesaft.Jätte smarrigt!



Emelie
Publicerat den 2011-05-26 klockan 20:46:34 Blogg/hemsida http://emsiiiis.blogg.se/

ser otroligt aptitligt ut :)

Pernilla
Publicerat den 2011-05-26 klockan 21:37:57 Blogg/hemsida http://nybergsmat.blogg.se/

Ibland är det just de där middagarna som man "trollar" fram ur ett tomt skafferi som blir de bästa :-)

Skönt att höra att det är fler än jag som tappar lusten helt iibland.

Pernilla
Publicerat den 2011-05-26 klockan 21:38:40 Blogg/hemsida http://nybergsmat.blogg.se/

Ibland är det just de där middagarna som man "trollar" fram ur ett tomt skafferi som blir de bästa :-)

Skönt att höra att det är fler än jag som tappar lusten helt iibland.

Anonym
Publicerat den 2011-05-28 klockan 23:08:08




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: