Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Cupcakes i regnbågensfärger

Publicerat den  i kategori Cupcakes
Idag har jag bakat riktig färggranna små godingar, vanlig cupcakes smet som färgats i olika färger och en marängsmörkräm på toppen.
Jag kan säga att dessa bakverk vart riktiga barn favoriter :). Mumsfillibabba!

12 st

3 ägg
1 dl mjölk
2 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100g smör
3 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
saft från 1 citron

Olika färger karamellfärg

Gör så här

Sätt ugn på 175 grader.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt.
Smält smöret och blanda med mjölken, blanda sedan med äggsmeten.
Blanda mjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner i smeten och tillsätt tillsist citron saften.

Dela upp smeten i små skålar och färga i olika färger med karamellfärg, varva smeten i muffinsformar och grädda i 15-20 minuter mitten i ugn.

Marängsmörkräm

4 äggvitor
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
saft rån ½ citron
400g mjukt smör

Gör så här

Vispa äggvita, socker, vaniljsocker och citronsaft över vattenbad tills smeten når 65 grader. Ta av från värmen och vispa marängen riktigt fluffig (det tar minst 10 min).
Sänk hastigheten på vispen och tillsätt smöret lite i taget, vispa till en slät kräm :).

Spritsa dina färgranna cupcakes med marängsmörkrämen och garnera med lite fint strössel, bara fantasin som kan sätta stop :). Lycka till! Puss och Kram

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: