Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

semlor....

Publicerat den  i kategori Bakat
Tänker alldelens strax dra igång med mitt semlebak ,och tänkte dela med mej av recepet som jag alltid bakar efter nu förtiden! Detta recept tycker jag är det absout smarrigaste. Testa ni oxå!! Kram på er och ha en underbar
baksöndag ;) Återkommer med bilder när baket är klart :)

18 semlor

1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 g färsk jäst för söta degar
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
150 g mjukt smör
1 ägg
11-12 dl vetemjöl special

Fyllning
400 g mandelmassa
1 skvätt mjölk
8 dl vispgrädde

Ägg till pensling
Florsocker

Gör så här:

Stöt kardemummakärnorna fint i mortel och värm med mjölken till 37 grader.
Smula ner jästen i en bunke och lös den mjölken, strösocker, salt, smör och ägg.
Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg.
Låt degen jäsa till dubbel storlek i 45-60 min.
Dela degen i 18 bitar och forma till runda bullar.

Lägg bullarna på plåt med bakplåtspapper, jäs under bakduk i ytterligare 45-60 min.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda dom mitt i ugnen 6-7 minuter. Låt svalna!

Skär toppen på bullarna och gröp ur innanmätet.
Rör innehållet krämigt med riven mandelmassa och en skvätt mjölk.
Fyll semlorna med mandelmassan, spritsa över grädde och lägg på locket.
Pudra med florsocker!
Babbi - Bloggdesigner & foto
Publicerat den 2011-01-30 klockan 12:56:13 Blogg/hemsida http://babbi.se

Du får ta med ett gäng och komma hit när du bakat färdigt så kan jag fota dem ute i snön xD

Viktoria-Pinkpastry
Publicerat den 2011-01-30 klockan 17:56:49 Blogg/hemsida http://pinkpastry.blogg.se/

Semlor är ju det bästa som finns!




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: