Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Sommartårta i snön

Publicerat den  i kategori Bakat
Jag älskar solen:) Man blir som påmind om att våren snart är här,och man lever upp på nytt tycker jag att det känns som :). Idag är det handboll, fotboll och födelsedags kalas på gång, fullt upp som vanligt :).

I går bakade jag tårtor i alla fall, riktiga sommartårtor. Mycket smarriga :).
Bakade även chokladbiskvier, eller närmare bestämt 100 st :).
I vanliga fall så älskar jag att baka dessa små juveler, men 100 st var lite för många ;).

Här kommer i alla fall recept och lite bilder på tårtan och biskvierna.
Ha det så gott Kram L

Sommartårta

Tårtbotten
4 ekologiska ägg
1 1/2 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa ägg och socker riktigt vitt och pösigt.
Sikta ner mjölet och vänd försiktigt ner det.
Smörj och bröa en kakform med löstagbar kant, och häll i smeten, grädda mitt i ugn i ca 10-15 min (testa med sticka, den ska vara torr). Låt botten svalna, och skär den sedan i 3 skivor
.
Vaniljkräm

5 dl mjölk
1 vaniljstång
1 1/2 dl strösocker
7 eko äggulor (vaniljkrämen blir mycket gulare och finare i färgen med dessa)
1 1/2 dl majzena
50 g mjukt smör

Gör så här:
Koka upp mjölk med delad och urskrapad vaniljstång, ta sedan ur stången.
Vispa strösocker, äggulor, majzena vitt och pösigt.
Slå över den varma mjölken under konstant vispning.
Häll tillbaka blandninngen i kastrullen och värm under konstant vispning tills krämen tjocknat, då över i en skål, tilsätt det mjuka smöret och vispa slätt. Kyl krämen snabbt i isbad eller kyl.

Jag hade jordgubbsylt på första lagret, sedan ett lager vaniljkräm. Spritsade med grädde smaksatt med lite vanilj essens, och tillslut så garnerade jag med färska hallon, blåbär, vinbär och björnbär :). Det kan va lite  svårt att få tag på färska bär den här årstiden, men ICA NÄRA RÖDSTA kan alltid ta hem, om dom inte har hemma :).






Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: