Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Pimpad sockerkaka

Publicerat den  i kategori Bakat
1 kaka

3 ägg (gärna ekologiska)
2½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Smör och ströbröd till formen

Glasyr
1 lime (pressa ur saften)
Florsocker
Skvätt vatten

Blanda ihop allt till lagom koncistens och droppa i några droppar röd karamell färg för att få den rosa färgen.

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt. Smält smöret och rör i mjölken, blanda det med äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.

Grädda kakan i mitten av ugnen i 25-30 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
Låt kakan svalna något och stjälp sedan upp den på en tallrik eller brödgaller.

Grundrepeptet är från Leila men pimpad av mig :).

Linda - Cupcakefluffan
Publicerat den 2011-02-26 klockan 19:49:58 Blogg/hemsida http://cupcakesfluffan.blogspot.com/

Så härligt det blev med den rosa glasyren

Millan
Publicerat den 2011-02-26 klockan 19:54:54

Gud vilken läcker sockerkaka vännen :) Ser hur god ut som helst :) Kraaaam

Hanna
Publicerat den 2011-02-28 klockan 16:59:47 Blogg/hemsida http://kakdrommar.blogspot.com

Åh, vilken underbart snygg sockerkaka!

Det måste jag bara testa någon gång!

Mi
Publicerat den 2011-03-01 klockan 16:08:22 Blogg/hemsida http://oursurroundings.blogspot.com/

Vilken fin blogg du har, jag sitter och ler hela tiden medan jag scrollar. Jag är så imponerad.




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: