Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Chokladbiskvier

Publicerat den  i kategori Bakat
20 biskvier

250 g mandelmassa
1,5 dl strösocker
2 st äggvitor

Smörkräm
1 st äggvita
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
Saften från 1 halv citron
250 g smör
125 g mörkchoklad
Till  dopping 200 g mörkchoklad

Gör så här


Botttnar
Sätt ugn på 180 grader.
Riv mandelmassan och vispa samman med dom övriga ingredienserna.
Spritsa ut 20 rundlar på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda tills de är gyllene i ca 10-12 min.

Smörkräm
Blanda äggvita, strösocker, vaniljsocker, salt och citronsaft i en rostfri bunke.
Rör tills sockret löst sej.
Vispa till en maräng över vattenbad till ca 65 grader.
Ta bunken av värmen och forsätt vispa till marängen är helt kall.
Vispa i det rumsvarma smöret lite i taget, vispa sedan till en luftig kräm,det tar ca 5 min.
Smält chokladen och låt svalna, vänd sedan ner den i krämen, rör även ner lite kallt kaffe, det blir väldigt smarrigt tycker jag.

Bred smörkrämen på undersidan på biskvierna, med en palett, de ska bli toppiga. Låt stelna i frysen.
Smält choklad till doppingen, doppa biskvierna och låt stelna! Klart att avnjutas ;)

sanna
Publicerat den 2011-02-12 klockan 10:49:20

ud va goda dom såg ut och jäkligt snygg

Emelie - 19år & mamma till Elias
Publicerat den 2012-04-04 klockan 20:49:39 Blogg/hemsida http://nilsonee.blogg.se/

Gjorde efter detta recept till sonens dop i mars förra året. Och jäklar va populärt dom blev!

Och efter de får jag alltid frågan om det kommer att finnas biskvier när de blir någon "högtid" här hemma ;) Och självklart ligger dom med på kakfatet vid kalas!




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: