Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Muffins på pallade äpplen

Publicerat den  i kategori Cupcakes
Hej på er!
Nu har jag bakat av barnens pallade äpplen :). Resultatet blev muffins med äpplen och en kanel frosting.
Super smarrigt!  Här kommer receptet för den som vill testa :).
Kramisar på er!

12 Muffins

100 g smör
2 dl mjölk
Skal av 1 citron
2 ägg
½ dl strrösocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Fyllning
5 goda pallade äpplen
2 msk smör
2 msk strösocker
1 msk kanel

Kanelfrosting
50 g mjukt smör
100 g philadelphiaost
5 dl florsocker
1msk citronsaft
1 tsk vaniljsocker
2 msk kanel

Gör så här

Sätt ugn på 200 g
Smält smör och tillsätt mjölk och rivet citronskal.
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker riktigt pösigt.
Rör ner vätskan.
Blanda mjöl, bakpulver och salt och vänd ner det i smeten.

Fyllning
Skala äpplen och skär i små kuber. Stek i smör, socker och kanel tills dom mjuknat lite.

Fyll muffinsformar till hälften med smet, klicka sedan det 1 tsk med äpplen, och fyll sedan på med lite till smet, grädda mitt i ugn i ca 12-15 min. Låt svalna.

Kanelfrosting
Blanda alla ingredienser i en skål och vispa fluffigt med elvisp. Spritsa eller bred på muffinsarna. Garnera med lite strössel :).

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: