Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Fläskkotlett ala Thai

Publicerat den  i kategori Vardagsmat
Hej på er mina fina läsare!

Tänkte dela med mej av vad vi åt till middag nu idag. Super billiga kotletter på ICA denna vecka, så det detta stod på menyn idag, blev väldigt gott och lyckat tycker jag, så tänkte dela med mej av receptet här!

8 portioner

8 st fläskkotletter
4 rödlökar i knippe
1 vitlöksklyftor
1 röd chili
1 msk honung
2 msk olivolja
1 msk soya
1 tum stor bit ingefära
Saft från ½ lime
Flingsalt och vitpeppar från kvarn
Smör att steka i
1 påse haricovert
½ citron
1 msk strösocker
Flingsalt och peppar från kvarn
2 msk olivolja
1 påse frysta ärtor
4 dl cremefraish
4 msk chili & garlic sauce (santa maria)

Gör så här

Sätt ugn på 150 g. Bryn kotletterna i smör.
Salta och peppra. Lägg i ugnsfast form.

Hacka chilin fint, och riv vitlöken och ingefäran. Blanda samman honung, olja, soyan och saften från ½  lime. Tillsätt chilin, vitlöken och ingefäran. Ringla över fläskkotletterna, skär rödlöken i klyftor och lägg uppe på fläskkotletterna och stoppa in i ugn i ca 15 min.

Lägg haricoverten i ugnsfast form, salta, peppra, sockra, och ringla över olivoljan och pressa över citronsaft. Blanda runt och stoppa även in dom i ugnen i ca 10 min.

Koka ärtorna i lättsaltat vatten, spola sedan snabbt i iskallt vatten.
Blanda ihop cremefraish och chilisåsen.
Servera gärna med nykokt ris!

Mary
Publicerat den 2011-08-24 klockan 18:07:23 Blogg/hemsida http://www.mariahellsing.se

Vad gott det ser ut!




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: