Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Mumsigaste Fiskpinnarna;)

Publicerat den  i kategori En 8-barns mammas vardag
Hej på er!
Tänk att solen orkar skina på oss lite ida,det är väl för härligt?
Själv så är jag i extremt behov av solens strålar,just nu.......dom ger mej lagom med energi så jag orkar med allt som händer just nu;)

Konstigt egentligen vad väder spelar roll på dags formen så att säga:)Ja,ja hur som helst,så lagades det fisk här hemma idag så jag tänkte bjuda er lite recept,och tycker absolut att ni ska testa detta recept om ni har barn som är lite fisk krångliga för dessa fisk pinnar är super smarriga:)

Kram på er alla!

Fiskpinnnar med bulgur,mangosalsa och fetaost dressing med sweatchili
Eller fiskpinnar med potatis,ärtor och salladsdressing;)

8 port
900 g torskfile (Tinade)
1 dl vetemjöl
4 ägg
1 påse med panko ströbröd(Finns i asiatiska hyllan)
2 dl rapsolja
50 g smör
Flingsalt och vitpeppar från kvarn

Gör så här
Dela varje fisk block i 5 delar,vänd sedan i mjöl,sedan ägget och sist i panko ströbrödet.Krydda rejält med salt och peppar och stek sedan i omgångar i rikligt med olja.När dom börjar bli gyllene så klicka i lite smör och ös lite över fisken. Klart!

Bulgur
3 hönsbuljongtärningar
salt och peppar
2 msk olivolja
saften av en Lime
1/2 finhackad röd chili
1 kruka persilja
1/2 kruka koriander

Gör så här

Koka upp vatten och buljongtärningar,tillsätt bulgur och koka klart,rör runt lite med en gaffel och tillsätt olja,chili,lime,persilja och koriander.Smaka av med salt o peppar.

Mangosalsa
2 askar med körbärstomater
1 stor fin mogen mango
2 vitlöksklyftor
1 liten rödlök finhackad
1/2 röd chili finhackad
1/2 kruka koriander
1/2 dl olivolja
2 tsk rödvinsvinäger
saften av 1 lime
2 tsk råsocker
salt och peppar

Gör så här

Skär tomater och mango i bitar,finhacka vitlök,rödlök  och koriander och blanda ner.Blanda olivoljan med vinäger socker,chilin,lime och smaka av med salt och peppar.Blanda sedan ned i salsan:)

Fetaost dressing med sweatchili
1 pkt med fetaost
3 dl gräddfil
1 kruka persilja
2 msk sweatchilisås
1 vitlöksklyfta
saften från 1/2 lime
salt och peppar från kvarn

Gör så här

Smula fetan fint i en skål och blanda med gräddfil,hackad vitlök ,persilja och sweatchilisås.Smaka av med limesaft  salt och peppar.

Hur enkelt och got som helst:) Till dom minsta blev det dock kokt potatis med ärtor och salladsdressing:)








































Emelie
Publicerat den 2011-05-17 klockan 21:01:22 Blogg/hemsida http://emsiiiis.blogg.se/

Roligt & annorlunda :)

Jenny
Publicerat den 2011-05-18 klockan 08:53:35 Blogg/hemsida http://pernillawahlgren.se/bloggar/jennys-matblogg



Mangosalsa är ju så gott.

Jag brukar även droppa över ett par droppar tabasco på salsan innan servering - jättegott :)

Linda
Publicerat den 2011-05-18 klockan 18:34:52 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Jenny det ska jag absolut testa nästa gång,låter ju super smarrigt:))




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: