Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Fest tårta med inspiration från Leila!

Publicerat den  i kategori Uppdrag
Hej på er!
I går var jag på butik LillaSyster och dukade upp ett smarrigt fika bord, som alla fika sugna kunder kunde ta del av :).

Allt gick fint förrutom att jag hade med mej för lite maräng kräm, och det var strömavbrott där hela tiden så jag kunde inte göra mer :).

Därför är inte denna tårta krit vit som den egentligen ska vara, utan den är ströbröds prickig :). Men shitsamma, smaken var hur god som helst!........ Jo just det, jag glömde även övrsta tårtbotten hemma oxå, så denna tårta blev bara 2 våningar, men det spelade då rakt ingen roll ;).

Så här kommer alltså första receptet från fika bordet, och det kommer från Leilas A Piece of Cake......

1 Tårta 26 bitar

Citronbotten
6 ägg
5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
100 g smör
2 dl mjölk
7 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
Skal och saft av 2 citroner

Smör till teflonformarna
(1*26cm och 3*16cm i diameter)

Gör så här

Sätt ugn på 175 g
Vispa ägg, socker, vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
Smält smör och rör ner mjölken, blanda det med ägg smeten.
Blanda mjöl, bakpulver och vänd försiktigt ner det i smeten. Rör i skal och saft av citronerna.
Smörj formarna med smör.

Fyll den stora formen med hälften av smeten och fördela resten av smeten i dom små formarna. Grädda bottnarna i omgångar i mitten av ugnen i ca 25 min. Prova med sticka, den ska inte vara kladdig.

Chokladbotten

3 ägg
2 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil
3 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
100 g mörk choklad
2 msk kallt kaffe

Gör så här

Sätt ugn på 175 grader.
Vispa ägg, socker, vaniljsocker vitt och riktigt pösiigt.
Smält smör och rör ner gräddfilen, blanda med äggsmeten.
Blanda mjöl, bakpulver och kakao och vänd försiktigt ner i smeten.
Smält den mörka chokladen i ett vattenbad. Rör ner choklad och kaffe i smeten.
Smörj formarna med smör.
Fyll den stora formen med ca 2/3 av smeten och resten i den lilla formen.
Grädda bottnarna i mitten av ugnen i 15-20 min. Prova med sticka, den ska inte vara kladdig.

Smör till teflonformarna
(1*26cm och 1*16 i diameter)

Vit Chokladmousse

150 g vit choklad
2 dl grädde
2 1/2 dl kesella 10%
Skal av 1 citron

Gör så här

Hacka chokladen och smält över vattenbad.
Vispa grädden och vänd ner kesella och rivet citronskal.
Blanda ner gräddkesellan i chokladen lite i taget och rör tills moussen är slät.
Låt moussen stå i kyl tills den stelnat lite.

Mörk Chokladmousse

100 g mörkchoklad
1 äggula
1 msk mörkt muscovadosocker
½ msk varmt kaffe
1 msk mörk rom
Skal och saft av 1 Citron
1 ½ dl grädde

Gör så här

Hacka chokladen grovt och smält den över vatttenbad.
Vispa äggula och muscovadosocker krämigt.
Rör ner varmt kaffe, rom och citronskal och saften från citronen.
Vispa grädden till en mycket lättvispad och rinnig konsistens och vänd ner den lite i taget i chokladsmaten.
Låt stå i kylen tills den tjocknat lite.

Vit Marängkräm

4 äggvitor
3 dl socker
Saft av 1 citron
350 g mjukt smör
(Jag gjorde 1 ½ sats, annars tycker jag att det inte räcker)

Gör så här

Blanda äggvitor, strösocker, citronsaft i en rostfri bunke.
Vispa marängen kraftigt över vattenbad tills den är 65 grader.
Ta av marängen från värmen och vispa med elvisp på hög hastighet tills den svalnat.
Tillsätt smöret i omgångar under långsam vispning.
Låt marängen stelna till i kylskåp.

Pensling och Fyllning

Socker lag som blandats med lite rom
3 dl färska hallon

Garneringen är valfri, bara fantasin sätter stop!


Montering

Dela den stora citron botten i 2 delar. Skär till den stora choklad bottnen till en jämn skiva.
Lägg den stora citron botten på ett tårtfat. Pensla den med sockerlagen.

Fyll en sprits med marängkräm och spritsa en ring, runt kanten. Fyll ringen med ett lager med vit chokladmousse.
Lägg på chokladbotten och pensla även den med sockerlag.

Spritsa en ring med marängkrämen, och fyll med mörk chokladmousse. Tryck ner några färska hallon i moussen.
Lägg på den sista citronbotten. Bred på ett tunt lager med marängkräm för att fästa nästa våning på tårtan.
Skär till dom mindre citronbottnarna så att det blir 2 jämna skivor. Gör lika med chokladbottnen, den ska bli mellanlagret. Lägg en av citronbottnarna på tårtan och upprepa som föregående.

Av den  sista citronbottnen så stansar du ut två mindrebottnar, med tex ett dricksglas. Lägg en av skivorna på tårtan och spritsa en ring med marängkräm runt kanten. Fyll ringen med mörk chokladmousse och färska hallon. Lägg på den sista citronbottnen. Bred ett tunt lager med marängkräm över hela tårtan, när det första lagret stelnat lite så bred på yterligare ett. Garnera ät och njut!
Kram på er!

Söderlindskan
Publicerat den 2011-06-05 klockan 21:56:09

Med den fyllning så tror jag ingen saknade din glömda tårtbottendel. Ser supersmarrig ut. Hoppas du gör om den hos Butik Lillasyster till sommaren!

Emelie
Publicerat den 2011-06-06 klockan 18:32:30 Blogg/hemsida http://emsiiiis.blogg.se/

En sådan tårtbit med ett glas iskall lättmjölk till skulle inte sitta helt fel ;)




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: