Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Italienska köttbullar med tomatsås & pasta

Publicerat den  i kategori Vardagsmat
10 port

800 g köttfärs
pasta
10 schalotten lökar
5 klyftor vitlök
6 fina mogna kvisttomater
1,5 dl ströbröd
2,5 dl mjölk
1 ägg
1,5 msk Italy kalvfond
1,5 dl fin riven parmesan ost
1 kruka färsk timjan
1 kruka färk basilika
1 kruka bladpersilja

Fina små tomater till garnering

Ruccola sallad
1 liten bit parmesan ost
1,5 msk kycklingfond
flingsalt
svartpeppar från kvarn
olivolja och smör att steka i

Gör så här

Tomatsås

Börja med att skålla tomaterna, och dra av dom skinnet,skär dom sedan i bitar
Hacka 5 schalottenlökar fin fint,hacka även 3 vitlöksklyftor fint.
Stek vitlök och schalotten lök i olivolja, utan att det tar färg, tillsätt sen tomaterna.
Låt stå och puttra ihop till simmig konsistens, tillsätt kycklingfond, socker, salt och peppar och sist dom hackade örterna.

Köttbullarna

Blanda ströbröd och mjölk, låt stå och svälla.
Finhacka 5 schalottenlökar och stek i lite smör, och låt sedan kallna.
Hacka Timjan, basilka,bladpersilja och vitlök
Blanda köttfärs med ströbrödet, tillsätt lök, vitlök, örter, Italy fond, riven parmesan och ägget
salta och peppra, och blanda ihop till en slät smet. Rulla köttbullarna och stek dom på medelhögvärme
(Jag steker alltid mina i mycket äkta smör:)

Koka valfri pasta enligt anvisningarna på förpackningen blanda med tomat såsen, servera med lite ruccola, några goda tomater och hyvlad parmesan       Smaklig måltid!

Vi åt och njöt i fulla drag, men det gick inte hem hos dom små, men det förstod jag:) Hon som är mest kräsen åt pasta med ketchup:) men hos dom större barnen gick det verkligen hem, även hos mannen och mej :) Kram L





Emma
Publicerat den 2011-01-28 klockan 08:11:02 Blogg/hemsida http://firstladies.blogg.se/

Åhh det ser ju jättegott ut! Vilken FIN blogg du har. Kul med inspiration! =) Kram

Linda
Publicerat den 2011-01-28 klockan 15:10:41 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Tack snälla Emma,vad rar du är:) Kram på dej

Ingela B
Publicerat den 2011-03-03 klockan 10:54:52

Mitt i vår "sjukstuga" härom veckan började vi läsa din fina blogg. Tilda fastnade direkt för receptet på köttbullarna. Lovade henne att när vi tillfrisknat skulle vi laga dem. Och nu har vi gjort det! Succè! Det här receptet gör vi absolut om. Kram.




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: