Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Konsum here I come!!!!

Publicerat den  i kategori Uppdrag
Ja då var det dags igen;)
Guuuud vad jag älskar detta liv, få laga mat, inspirera och bjuda på mej själv till alla er underbara intresserade människor :).

Livet leker just nu, vill jag lova, och jag känner mej oerhört hedrad som får alla dessa härliga uppdrag, tack alla fina ni som tror på mej, sänder här ett fång kramar till er alla ;).

I morse for jag i väg till Konsum i Sollefteå för att bjuda på lite mat och även finnas till hands för frågor, råd och tips! Responens blev GALET bättre än bra! Ler forfarande över tanken på stressen, paniken och glädjen som infann sej hos mej idag när jag fick träffa alla er som så ivrigt studerade allt jag gjorde. Ni förgyllde verkligen min dag, och jag hoppas att ni känner det ;).

För Nyhlens/Hugosson så är fläskytterfile nytt hos dom, och därav så lagade jag utifrån det idag, med mycket lyckat resultat. Många av er ville ha recept på det jag lagade, och här kommer dom ;). Tack ännu en gång för idag, och hoppas hjärtligt att vi ses i morrn igen, då jag åter igen kockar på trevliga Konsum ;).
Kram L

Ört och vitlöks marinerad fläskytterfile med jordärtkockspure smaksatt med tryffel, skysås, smörslungad svamp och polkabeta

4 port
600g ytterfile
1 bunt färsk timjan
1 bunt färsk rosmarin
1 solo vitlök
citron zest från 1 citron
1 dl olivolja med smak av citrus
2 msk kalvfond
salt och peppar
smör att steka i

jordärtskockspure

1 påse med jordärtskockor
25 g smör
3 msk cremefraisch
1 skvätt grädde
1 skvätt citronsaft
1-2 msk tryffel olja
salt och peppar och givetvis en NYPA socker ;)

Smörslungad svamp och polkabeta

4 polkabetor
8-10 skogschampioner
1 påse bladspenat
2 schalottenlökar
1 msk äppelcidervinäger
1msk råsocker
salt och peppar
smör att steka i

Gör så här

Sätt på ugnen på 150 grader.
Putsa köttet från alla senor, men lämna gärna lite av fettet, det gör bara det hela mycket godare.
Finhacka timjan och rosmarin, riv vitlök och citronskal, blanda allt med olivoljan.

Salta och peppra köttet runtom, häll över marinaden och låt ligga minst 1 timme.
Bryn sedan köttet runtom, lägg över i  ugnsfast form, häll över 2 dl vatten och kalvfond och låt gå klart i ugn tills köttets innertemperatur når 65-68 grader. Låt sedan köttet vila i minst 15 min innan du skär upp det :).

Jordärtskockspure
Koka skockorna riktigt mjuka i lätt saltat vatten. Häll sedan av vattnet och låt all fukt ånga bort.
Tillsätt smör, cremefraisch, grädde och citronsaft, mixa till en slät pure. Tillsätt tryffelolja, smaka av med salt, peppar och lite socker.....mums!

Smörslungad svamp och polkabeta
Koka betorna så dom fortfarande har lite tuggmotstånd. Stek svampen med finhackad schalottenlök i rikligt med smör, ägg åt sidan. Tillsätt smör och råsocker i en stekpanna, lägg i  delade betor, svamp och till sist bladspenat, droppa över vinägern och smaka av med salt och peppar.

Tyvärr så tog maten slut i halvtid, så Mästerkocks Linda fick gnugga sina geni knölar och komma på något nyttt snabbt, men jag kan säga att det var inte svårt med Sollefteås största skafferi att tillgå ;). Me like ;).

Köttet blev desamma för det fanns kvar, och till det så blev det mandelpotatispure smaksatt med citron och glaserade rödbetor med en fräsch grönsallad

Mandelpotatispure
1 kg mandelpotatis
25 g smör
3 msk cremefraisch
saften från 1 halv citron
grädde till lagom koncistens
salt, peppar och lite socker

Koka potatisen riktigt mjuk och blanda med, smör, cremefraisch, grädde och citron, mixa riktigt slätt med stavmixer, smaka av med salt, peppar och en nypa socker.


Glaserade rödbetor
4-5 betor
25 g smör
1 msk råsocker
salt och peppar


Koka betorna mjuk och glasera dom sedan i stekpanna med smör, råsocker och salt och peppar....Mums!!!!

Blanda ihop olika salladsorter, stek lite sallads lök med vitlök och lägg över ringla över lite vinäger, olivolja och strö över lite flingsalt.

Lycka till med allt kära ni!!!
Kram L

Mats Berglund
Publicerat den 2011-02-25 klockan 21:03:06

Tack för ett fantastiskt bra jobb Linda, lycka till imorgon Lördag. Vi är jättestolt över att fått ha dig hos oss i Sveriges bästa matglädjebutik och sprida matglädje och inspiration! Vi hoppas få se dig hos oss många gånger i framtiden ;)

Babbi - Bloggdesign & Foto
Publicerat den 2011-02-26 klockan 09:56:11 Blogg/hemsida http://babbi.se

Du var så duktig och gjorde så god mat igår på konsum, hoppas det går lika bra idag fast jag inte är med :) Kram!

Annelié
Publicerat den 2011-02-26 klockan 15:38:09

Du är jätteduktig! Det smakade toppengott det du bjöd på! Ska testa att göra detta själv.

Lycka till i fortsättningen. Håller tummarna för dig. :-)

ADAM
Publicerat den 2011-02-28 klockan 09:19:28

Vad glad jag blir av att se och höra om dina äventyr.. å bloggen är jätte trevlig... dags att starta en restaurang ? Stor Kram

Linda
Publicerat den 2011-02-28 klockan 17:54:48 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Hej Adam!Vad kul att du kikar in hit:)Ja jag vill verkligen öppna något snart,vi får väl se vad som händer,ganska många intressanta förslag:)Det kanske är läge för ett litet gästspel:)om jag kommer till skott med något:)Sköt om dej Kram L




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: