Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Vårliga primör och tulpansalladen

Publicerat den  i kategori Uppdrag
Hej på er!
Idag har jag varit med om något fantastiskt trevligt:)Har varit till Backsjön på tulpanfestival.Men oj så fantastiskt vackert det var där.Dit kommer jag åka många,många mer gånger och bara njuta.
Idag var jag dock där och jobbade,men det var så trevligt med massor av besökare trots det ostabila vädret.

Först togs bidragen till baktävlingen emots och sen när dagen var slut så utsåg jag en vinnare.......

Sen lagde jag en sallad innehållande tulpaner som blev super smarrig.Vet att det låter lite knasigt men har ni inte ätit tulpan blad så gör det.Riktigt goda måste jag säga.Påminner mycket om ängsyra som jag älskade som barn...

Och här kommer receptet....
8 pers
1 liten fänkål
1 knippe grön sparris
6 morötter
1 förp sockerärtor
4 polkabetor
1 knippe rädisor
1 knippe med färsk ny lök
3 vackra obesprutade tulpaner
1 bunt persilja
dillen från fänkålen

Vinägrett:
3 msk olivolja
saft och skal från 1 lime
1 klyfta vitlök finriven
1/2 finhackad röd chili
1 msk honung

Gör så här:Hyvla alla grönsaker så tunt du bara kan.En mandolin är till stor hjälp annars går det med en potatisskalare...Lägg alltihop i en skål med iskallt vatten och lite isbitar.Låt stå tills grönsakerna är riktigt krispiga.Häll av i durkslag och arrangera fint på ett stort fat.Plocka blden från tulpanerna och strimla dom och strö över dom.Plocka blombladen och dekorera med.
Blanda i hop vinägretten och ringla över alldelens innan servering.Klart!




Och så en dags färsk bild på lill gumman som sussar sött i vagnen:)




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: