Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Goda laxen och trevliga gäster

Publicerat den  i kategori Vardagslyx
Hej på er!
I går hade vi Millan med barn och Babbi här på middag. Super trevligt hade vi åt och drack gott och pratade skit hela
kvällen lång. Idag har det varit fotboll för hela slanten och en prommis i det fina vädret. En skön dag helt enkelt!

Här är receptet på den smarriga laxen vi åt...

Lågtempad lax med variation på betor olivoljebakad färskpotatis och örtiga såsen med sting

6 port
1,2 kg lax
1 finhackad chili
1 lime skuren i skivor
Salt och peppar
olivolja

40 färskpotatisar
3 dl olivolja
rejäl bunt med timjan
1 hel vitlök grovt krossad
salt och peppar

1 Fänkål
1 lime
2 tsk chiliflakes

4-5 polkabetor

Bland sallad
3 tomater
hyvlad parmesan

Vinägrett
2 msk olivolja
saft från 1 lime
finhackad röd chili
1 tsk flytande honung

2 dl majonäs
2 dl cremefraish
2 vitlöksklyftor
1 kruka basilka
lite pressad citron saft
1 tsk chiliflakes
peppar från kvarn

Gör så här:

Sätt ugn på 120 grader. Lägg laxen i ugnsfast form ringla över lite olivolja och krydda med salt, peppar och chilin. Lägg sen på skivor av lime. Stoppa in en termometer och låt gå i ugn tills laxen har 47 grader. Låt den ligga och svalna till potatisen är klar.

Höj värmen på ugnen till 175 grader. Lägg potatis, 3 -4 styckna polkabetor skuren i klyftor
,timjan och vitlök i långpanna. Salta och peppra rejält och häll sedan över oljan. Låt gå i ugn i ca 1,5 timme.
1 polkabeta skär du tunt på mandolin och lägger i isvatten till servering.
Lägg alla ingredienser till såsen i mixern och kör till en slät sås.

Blanda sallad, tomatskivor och parmesan. Ringla över vinägretten
Hyvla fänkålen tunt på mandolin och pressa över saft från 1 lime och strö över chiliflakes.
Nu är det bara att arrangera fint på tallrik och äta och njuta!







Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: