Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Torskrygg,mandelpotatispure,rödvinssky och citronglaserade smålökar och miniblomkål

Publicerat den  i kategori Vardagslyx
Godkväll i stugan! Hoppas ni ätit gott och sitter och jäser mätta och belåtna i soffan med en god kopp kaffe?Det gör nämligen vi här hemma:)Vi väntar oxå efter att efterlängtade Gladiatorerna ska börja:)

Tänkte visa er bilder på barnvagnen vi införskaffat men glömde bort att fota när det fortfarande var ljust så det får bli imorrn i stället:)

Fick en mycket trevlig liten överraskning i brevlådan i veckan.En helsida i Norrran på finaste Mästerkocks kollegan Åke.Det var på tiden tycker jag;)Mycket fint reportage och fina recept.Tack för att jag fick något att glädjas över,du är så värd detta:)

Jo just det ja....på måndag är det ju Sveriges Mästerkock,FYFAAAN vad jag längtar på ren svenska:)



....och här kommer receptet på Lördagens middag här hemma.....

Torskrygg med mandelpotatispure och rödvinsky..............

4 port
4 st torskrygg med skinnet kvar på 200 g st
smör och olja att steka i
flingsalt och vitpeppar från kvarn

800 g mandelpotatis
1 dl cremefraisch
50 g smör
saft från 1/2 citron salt och vit peppar från kvarn
1 nypa socker

1 morot
3 schalottenlökar
1 vitlöksklyfta
3 championer
2 msk tomatpure
10 vitpepparkorn
2 lagerblad
3 msk kalvfond
5 dl röttvin
1 msk balsamico
2 tsk råsocker
smör att reda med

5-6 st blomkålsbuketter,ner plockad till små minibuketter
12 små röda steklökar skalade och kokade i 1-2 min.
1 msk smör
1 msk flytande honung
rivet skal från 1 citron
flingsalt

Skogschampioner 8 st
1 vitlöksklyfta
flingsalt och peppar från kvarn
smör att steka i

Gör så här:
Skala mandelpotatis och koka mjuk i saltat vatten.Pressa sedan genom potatis press och tillsätt smör,citronsaft och cremefraisch. Vispa till en slät och fin pure.Smaka av med socker,salt och peppar.Håll varmt.

Hacka morot,lök ,vitlök och championer.Fräs i kastrull.Tillsätt tomatpur,kalvfond,peppar och lagerblad.Fräs ytterligare ett tag.Tillsätt nu rödvinet och balsamico. och låt puttra i ca 20 min.Sila sedan av och forsätt puttra och red till sist av med en rejäl klick smör.Smaka av med socker.

Salta och peppra torskryggen.Stek i het panna med skinn sidan ned,till skinnet blir riktigt knaprigt.Lägg över i ugnsfast form och låt gå färdigt  i 150 g varm ugn tills torskens innertemperatur är 47 grader.

Smörj en ugnsfastform med smör och lägg i miniblomkålen och dom skalde smålökarna.Ringla över honung och riv över citronskal.Salta.Glasera i 225 g varm ugn tills det får färg.

Stek championerna i smör och vitlök.Smaka va med salt och peppar.



Åke Lithen
Publicerat den 2012-01-07 klockan 20:48:26 Blogg/hemsida http://blogg.soppamannen.se

Gullegumman :)

Linda
Publicerat den 2012-01-08 klockan 08:24:02 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Go ÅKE! Vad gör du och Marianne till Midsommar,skulle vaa så mysigt om ni kunde ta lilla husvagnen och komma,kramisar




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: