Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Älgfärsbiffar med Trattisar och Rå rörda Lingon

Publicerat den  i kategori Vardagslyx
Godkväll i stugan! Kikar in lite snabbt för att dela med mej av dagens middag här hemma.Älgfärsbiffar först och Varm chokladbakelse efter:)Gottili Gott!

8 pers
1,5 kg älgfärs
3 finhackade schalottenlökar
1 dl ströbröd
2,5 dl matlagningsgrädde
3 msk koncentrerad viltfond
1 msk soja
1 msk dijonsenap med honung
1 msk sira
1 ägg
salt och svartpeppar från kvarn
smör att steka i

Trattkantarellsås:
500g trattkantareller
smör till stekning
5 dl grädde
1 msk koncentrerad viltfond
1 skvätt soja
1-2 msk konjak
1 nypa socker
salt och peppar från kvarn


Rårörda Lingon:
250 g lingon
3/4 dl strösocker

Gör så här:
Biffarna:
Blanda ströbröd med grädden och låt svälla en stund.Tillsätt dom andra ingredienserna och blanda.Rör till sist ner ägget och smaka av med salt och peppar.Forma till små biffar och stek i rikligt med smör på medium värme.

Trattkantarellsåsen:
Brynkantarellerna i smör,häll i grädden,fonden,och sojan.Låt puttra i hop på svag värme.Tillsätt konjaken och smaka av med salt och peppar och 1 nypa socker.

Rårörda Lingon:
Rör i hop lingon med socker och låt stå och dra i 1 timme.Klart!

Servera med nykokt smarrig potatis och en fräsch gurksallad.




Varm chokladbakelse med vaniljglass

8 st
3 ägg
1,5 dl socker
150 g smör
0,5 dl mjölk
1,5 dl mjöl
1 dl kakao

Gör så här:

Smörj 8 silkon formar med smält smör.
Rör i hopp ägg och socker.Smält smöret och tillsätt mjölken.Sikta mjöl och kakao över äggblandningen och tillsätt sedan smörmjölken och blanda samman.

Fyll smeten i formarna och frys.Dom ska bli riktigt frysta.Grädda sedan i 200 grader i ca 10-15 min.Man ser att dom är färdiga när dom börjar att spricka lite.

Servera varma med vaniljglass och färska bär.(Detta recept kommer från Leilas söta jul)






Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: