Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Semester Lax över öppen eld

Publicerat den  i kategori En 8-barns mammas vardag
Godmorgon! Vilken härlig dag!
Tänkte tipsa er om ett underbart gott lax recept,som vi åt i stugan under semestern.Där tillagade vi våra små paket över öppen eld men det går ju givetvis lika bra på grillen eller i ugnen.Även barnen älskade denna rätt så se nu till att testa detta!Perfekt för en solig dag som denna!
Kram så länge!
8 port
8 port portions bitar lax utan skinn
1 fänkålstånd
4 sommarlökar(Både roten och blasten)
2-3 vitlöksklyftor
2 citroner
1 kruka färsk timjan
4 dl vitt vin
smör
salt och peppar
8 bitar aluminium folie
 
Gör så här:
Börja med att lägga ut aluminium bitarna på bänken och vik upp kanterna lite.Lägg på en rejäl klick smör på varje och lägg sedan laxen över.Skär fänkål i skivor ,sommar lökens rot delas på mitten,och blasten skärs i bitar,riv vitlöken och fördela sedan allt i folie paketen.Använd även dillen på fänkålen.Lägg även dit ett rejält knippe med timjan på varje.Salta och peppra rejält och pressa över saft från 1 av citronerna och tillsätt vinet.Ca 0,5 dl i varje paket.Skär till sist den andra citronen i skivor och lägg i paketen.Vik i hop alla kanter och se till att det är riktigt tätt.Nu är det bara att grilla! Över öppen eld tog det ca 10 min för laxen att bli klar!
 
 
Servera med färsk potatis och en härlig sallad och förläng sommaren!
 
Mary
Publicerat den 2012-09-02 klockan 19:14:56 Blogg/hemsida http://www.mariahellsing.se

Mums vad gott det där lät och såg ut! Nomnomnom :)




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: