Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Jag är en mycket stolt Sollefteåbo!!!!

Publicerat den  i kategori Uppdrag
Jag visste att jag hade många beundrare och påhejare i Sveriges Mästerkock, men att ni var så MÅNGA, har jag inte ens vågat drömt om....Herregud alltså, jag fällde inte en tår under hela Mästerkocks tiden, men idag kom det faktiskt några.

När ni underbara fina rara människor komer in till mej idag på Konsum och är märkbart tagen över att jag åkte ut ur Mästerkock, några till och med med tårar i ögonen, kan man bli annat än TOK rörd? Är glad över erat stöd och att ni alla vet att jag kan laga smarrig mat, och som så många sa idag.... Vad fan är en jäkla beasås, det är ju inte ens gott, du kan ju så mycket annat som är bra ;). Och så får det bli, jag skiter i bean och fortsätter att göra det jag är bäst på..... Laga mat med mycket kärlek och glädje ;).

Idag hade jag i alla fall en helt underbar dag på Konsum, Tusen tusen tack chefer, personal och underbara kunder för idag, här kommer recept och bilder som jag lovat ;). Vill även tacka Babbi för ytterligare ett perfekt utfört jobb ;).

Italienska köttbullar med tomatsås

10 port

800 g köttfärs
10 schalotten lökar
5 klyftor vitlök
6 fina mogna kvisttomater
1 burk körsbärstomater (Mutti)
1,5 dl ströbröd
2,5 dl mjölk
2 ägg
1,5 msk Italy kalvfond
2 msk kycklingfond
1,5 dl fin riven parmesan ost
1 kruka färsk timjan
1 kruka färk basilika
1 kruka bladpersilja
Salt och peppar
Olivolja och smör att steka i

Fina små tomater och ruccola och färsk hyvlad parmesan till garnering






Gör så här

Tomatsås

Börja med att skålla tomaterna, och dra av dom skinnet, skär dom sedan i bitar.
Hacka 5 schalottenlökar fin fint, hacka även 3 vitlöksklyftor fint.
Stek vitlök och schalotten lök i olivolja, utan att det tar färg, tillsätt sen tomaterna.
Låt stå och puttra ihop till simmig konsistens, tillsätt kycklingfond, socker, salt och peppar och sist dom hackade örterna.

Köttbullarna

Blanda ströbröd och mjölk, låt stå och svälla.
Finhacka 5 schalottenlökar och stek i lite smör, och låt sedan kallna.
Hacka timjan, basilka, bladpersilja och vitlök.
Blanda köttfärs med ströbrödet, tillsätt lök, vitlök, örter, italy fond, riven parmesan och ägget.
Salta och peppra, och blanda ihop till en slät smet. Rulla köttbullarna och stek dom på medelhögvärme.
(Jag steker alltid mina i mycket äkta smör)

Servera gärna med god nykokt pasta och ett gott vitlöksbröd!!
dagen till ära hade jag även gjort en örtolja som många blev förtjust i,och här kommer receptet på den..
I kruka basilka
1 kruka dill
1/2 kruka timjan
1,5 dl olivolja
1 msk honung
saften från 1 citron
lite flingsalt
Mixa samman allt med stavmixer....Klart!!!!

Pontus
Publicerat den 2011-03-04 klockan 19:47:46

Tack Linda för ännu en fantastisk dag hos oss på Coop i Sollefteå sveriges bästa matglädjebutik du är som klippt och skuren i vårt inspirationskök!

Linda
Publicerat den 2011-03-04 klockan 20:01:54 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Tusen tack Pontus för dom fina orden,dom värmer,och det är alltid lika härligt att få vara hos er;)

Helena
Publicerat den 2011-03-04 klockan 20:33:08 Blogg/hemsida http://helenasbakverk.zoomin.se

Du är så fantastiskt duktig Linda!! Nu behöver man inte se programmet mer när inte Sollefteås sprudlande solstråle inte är med mer ;-)

jea
Publicerat den 2011-03-05 klockan 18:58:20

Åh finaste Linda, du är bara som gjort för det här, jag har än inte haft tid att komma å provsmaka på de ställen där du varit, men jag vet ju vad du kan och har ätit din mat tidigare ;) Som jag sa innan, du är så gjord för att hålla på med det här, jag är så glad för din skull, kramar i massor!




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: