Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Halloncheese cake

Publicerat den  i kategori Bakat
Här är resultatet av cheese cake'n jag bakade i de nya silikon formarna :). Verkligen jättebra formar, som jag varmt rekomenderar, väldigt lätt att få ut sitt bakverk och lätt att göra ren.

6-8 portioner

Botten
200 g digestivekex
1 ägg

Fyllning
3 blad gelatin
3 dl (ca 175g) hallon, färska eller frysta och tinade
4 dl creme fraishe
1 dl strösocker
Några färska eller frysta och tinade hallon till dekor

Gör såhär

Krossa kakorna till ganska fina smulor i en mortel eller matberedare. Tillsätt ägget och arbeta ihop till en smulig massa.  Tryck ut massan i ett jämnt lager i små portionspajformar.

Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i 8-10 minuter eller tills bottarna börjar få färg. Låt svalna lite.

Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Passera hallonen genom att pressa dem genom en sil för att bli av med kärnorna. Vispa ihop hallonpurén tillsammans med creme fraichen och sockret i en kastrull. Hetta upp tills blandningen börja ryka. Dra då kastrullen från plattan, skaka av vattnet från gelatinbladen och vispa ner dem i hallonsmeten.

Blanda noggrant och fördela sedan smeten i pajformarna. Låt svalna lite och sedan stelna i kylen några timmar. Garnera med ett par hallon vid servering.


Annelie
Publicerat den 2011-03-22 klockan 19:50:20 Blogg/hemsida http://iingemarsdotter.blogg.se/

Ser super gott ut :) Mmmm ;)

Linda - Cupcakefluffan
Publicerat den 2011-03-22 klockan 21:03:32 Blogg/hemsida http://cupcakesfluffan.blogspot.com/

Cheesecake som är så gott :-)

Linda
Publicerat den 2011-03-22 klockan 21:58:24 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Visst är det Linda:) Jag var in och kikade på din blogg nu ikväll oc fick en massa härlig inspiration på olika fyllningar till macarones,håller på att baka några olika nu ikväll;)

Tack så hemskt mycket för dina otroligt smarriga tips....Kramis

Anna
Publicerat den 2011-03-22 klockan 22:07:54 Blogg/hemsida http://iannasliv.blogspot.com

Ser jättegott ut! Är så sugen på att baka, men försöker hålla mig, i allafall i veckorna! Men snart kan jag nog inte hålla mig ;-) Blir ju inte bättre av att surfa runt o kolla bloggar direkt... Kram Anna




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: