Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Drottningrulltårta

Publicerat den  i kategori Bakat
Här kommer ett recept på en tårta som Alva önskade till sin födelsedag, hon är helt gaaaalen i marsipan :)

3 ägg
1 1/2 dl strösocker
3/4 dl potatismjöl
2 msk vetemjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning
2 gelantinblad
ca 4 dl varm kokvaniljkräm (pulver eller hemma gjord)
2 dl vispgrädde
1 1/2-2 dl hallon
ca 1 dl blåbär

Garnering
1 rulle grönt marsipanlock
hallon
citronmeliss
florsocker
några vackra blommor

Gör så här:
Vispa ägg och socker pösigt.Blanda potatismjöl,vetemjöl och bakpulver och vänd försiktigt ner i smeten.
Bred ut smeten i en bakpappersklädd långpanna.
Grädda mitt i ugnen i 250 grader i ca 5 minuter.
Stjälp upp kakan på sockrat papper och dra av pappret den gräddats på.
Låt svalna och täck med fuktig handuk.

Blöt lägg gelantinbladen i kallt vatten i ca10 min. Ta upp och rör ner i den heta vaniljkrämen.
Låt svalna och blanda ner lättvispad grädde.

Bred vaniljkrämen på bottnen, strö över bären, rulla ihop till en tight rulle, låt stelna i kyl.
Skär kanterna raka på rullen och rulla in den marsipanlocket. Garnera med mycket kärlek!!

Mycket enkel och god liten tårta som jag tycker ska prövas :) Kram L

Helene J
Publicerat den 2011-01-26 klockan 00:38:05

Läckra bilder du har oxå! Om du ökar kontrasten på dina egna bilder blir dom lika skarpa och klara som "babbis" bilder på din sida. Färgerna bli klarare och det ser ääääännu smarrigare ut.

Det är enkelt gjort, Elin kan säkert om du inte testat själv!

Kram & lycka din med din imponerande blogg!!

ida tjällberg
Publicerat den 2011-01-26 klockan 11:42:55

stolt fotograf!

Linda
Publicerat den 2011-01-26 klockan 17:47:43 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Tack snälla Helene för tipset,önskar verkligen att jag hade din kunskap när det gäller att fota:)Men det är ju som du skriver,fixar jag det inte själv så har jag ju barn som är betydligt bättre än mej på det här,kramar

Helene J
Publicerat den 2011-01-27 klockan 00:32:50

=0)

Johannah
Publicerat den 2011-01-28 klockan 07:43:41 Blogg/hemsida http://johannahandersson.blogg.se/

Vilken mysig blogg du har!

emelie
Publicerat den 2011-01-28 klockan 16:29:06 Blogg/hemsida http://emsiiiis.blogg.se/

galet gott - men jag får nöjja mig med en semla idag.

emelie
Publicerat den 2011-01-28 klockan 16:29:13 Blogg/hemsida http://emsiiiis.blogg.se/

galet gott - men jag får nöjja mig med en semla idag.




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: