Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Torskrygg med palsternackspure och musselskum

Publicerat den  i kategori Vardagslyx
Varmrätten bestod av torskrygg, som smakade helt ljuvligt, musselskummet som serverades till fick jag inspiration från Mästerkocks Louise audition rätt :).

4 port
600g torskrygg
Salt och svartpeppar
smör att steka i

palsternackspure
6 stora palsternackor
25 g smör
2 msk cremefraish
salt och peppar

Musselskum
1 nät med blåmusslor
3 finhackade schalottenlökar
1 bunt med dill stjälkar
1 finhackad vitlöksklyfta
4 dl vitttvin
2 dl grädde
salt och peppar

Tillbehör
Polkabetor, smålök,skogschampioner och färsk sparris

Gör så här
Stek torskryggen i rikligt med smör tills den fått färg, lägg den sen i en ugnsfast form,stoppa in i 150 gradig varm ugn, använd gärna termometer för ett lyckat resultat, torskens innertemp ska vara 45 grader när den är färdig :).

Koka palsternackorna riktig mjuk, tillsätt smör och cremefraisch och mixa till en len pure, av med salt och peppar.

Stek alla grönsaker till musselskummet, lägg sedan i musslorna, tillsätt vinet och dillstjälkarna, koka tills musslorna öppnat sej, detta tar ca 3 min, ta då upp musslorna och lägg åt sidan så länge.

Låt vätskan reducera ner till hälften återstår, sila ner i en ren kastrull, tillsätt grädden och smaka av med salt och peppar. Mixa upp ett skum med stavmixer (det är det sista du gör, för skummet lägger sej fort)

Koka betorna i lättsaltat vatten, dom får inte bli överkokt, dra av skalet och klyfta dom.... Stek svampen i  smör, salta och peppra.

Koka smålöken i 1 dl rödvin, 0,5 dl balsamvinäger och ca 1 msk råsocker.
Hyvla sparrisen tunt med potatisskalare, lägg i iskalt vatten en stund så den blir riktigt krispig och härlig.
Nu är det bara att lägga upp och avnjuta sin måltid!!! ;)




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: