Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Päronpaj med chockladcreme

Publicerat den  i kategori Sveriges Mästerkock
Härligt med lagtävling!

Trött i mössan kan man lugnt säga att man är idag! Det börjar kännas att man har varit i tävlingen ett tag! Men hur trött och sliten man än är, så är man så otroligt stolt och lycklig att vara här, och TAGGAD till tusen! Pratet går vid frullen om vad dagen kommer ge, alla har olika tankar och funderingar :).

Vi blir i alla fall hämtad upp till sviten, där juryn meddelar oss att dagens utmaning blir en lagtävling.....WOW! Vet inte riktigt vad jag känner inför det.... Andreas och Jennie är utsedd till lagledare, och dom börjar att välja oss en efer en.......SHIT!
Bara jag inte blir vald sist, då dööör jag, det är verkligen riktig skolgympa feeling över det hela :).

Men jag behöver inte gruva särskilt länge, för jag blir vald som nr 2 av Andreas...JIPPI! Jag kom i mitt dreamteam :).
Vi får snabbt prata ihop oss om menyn och Åke och Andreas sticker iväg till Hötorgshallen och shoppar det vi behöver, andra väntar i studion undertiden och väntar ivrigt att dom ska komma tillbaks så vi får sätta igång med kockandet :).

Andreas är en utmärkt lagledare, och det är en fantastiskt stämmning i vårat lag, allting flyter på fint och jag ansvarar för pumpacremen till varmrätten, blir mycket nöjd med denna ;).

När vi har lagat våra rätter så blir det dags att servera juryn, och jag får gå in med våran förrätt, nervöst som tusan och håller nästn på att tappa alla 3 tallrikar för att dom är så gigantiskt stora,men det gick bra och jag pratade på med juryn som verkade vara mycket possitiv :).
När båda lagens rätter var serverade och provsmakade, så skulle vi få våran dom, och den slutade tyvärr med att vårat lag förlorade:(. Men det kändes inte som en förlust för att vi var nöjd med det vi gjort!

En förlust leder till ett stresstest där hela laget skulle tävla mot varandra. Denna utmaning bestod av att göra en pärontarte ;). Känner mej rätt lugn och blir relativt nöjd med vad jag presterar förrutom att jag pajar mitt pajskal när jag tar ut det ur ugnen, men shit happens under stress :).

Hur som helst så överlever jag dagens stresstest och är kvar i tävlingen! TJOHO!!!!!!
Här nedan har jag återskapat pajen hemma under betydligt lugnare förhållanden, och bjuder er även receptet på denna! Kram L

Om ni vill kan ni hålla utkik under morgondagen så kommer receptet på pumpacremen fast i en annan tappning :).


Pajskal

175 g smör
1½ dl florsocker
2 äggulor
½ dl vatten
4 dl mjöl
1 tsk salt

Ingefärskokta päron

3 cm skalad, skivad ingefära
3 dl socker
1 kanelstång
4-5 stora päron
2 dl vitt vin
1 vanlijstång
5 dl vatten
1 citron (saften)

Vit chocklad creme pattissiere

100 g vit blockchocklad
5 äggulor
6 dl mjölk
1 vaniljstång
1 dl maizena
1½ dl strösocker

Gelé
Blöglägg 5 gelatinblad i kallt vatten tills de blivit mjuka. Krama ur vattnet och smält gelatinet försitkgit med ½ dl av päronlagen i en kastrull. Tänk på att det stelnar snabbt. Detta är det sista man gör.


Pajdeg
Blanda ihop smör och florsocker, tillsätt en äggula i taget och rör ner de övriga ingredienserna till en slät deg. Kavla ut degen tunt mellan plastfolie. Lägg den utkavlade degen i en pajform, picka botten med en gaffel, täck degen med aluminiumfolie och fyll på med torkade bönor så degen inte sjunker ihop.
Baka av på 175 grader i 10-20 minuter, tills den har stelnat och fått färg.

Plasta in degen och låt den vila i 20-30 minuter. Under tiden kokar du päronen och gör chockladcremen.
Kavla ut och baka av pajformen i ugnen. Ta ut den ur ugnen, ta ur bönorna och aluminiumfolien och vänd försiktigt ur pajskalet och lägg skalet på ett fat. Var försiktig så det inte går sönder! Känns skalet mjukt kan man baka av det lite extra i ugnen så det torkar.


Ingefärskokta päron
Koka ihop lagen i en kastrull. Skala, dela och ta ur kärnhuset ur päronen. Koka päronen försiktigt till de blivit mjuka men inte mosiga. Ta upp päronen och låt de rinna av och svalna lite. Skiva päronen tunt på längden.


Vit chocklad creme pattissiere
Hacka chockladen fint och lägg den i en skål.
Skär upp vanlijstocken på längden. Koka upp 5 dl mjölk tillsammans med en utskrapad vaniljstång i en kastrull. Ta den från värmen och låt mjölken stå och dra en stund. Ta upp vaniljstången.
Rör ner den hackade chockladen i mjölken. Vispa socker och äggulor tills de blir vitt och pösigt. Rör samman maizena med 1 dl mjölk och rör ner blandningen i äggsmeten.
Rör ner mjölkblandningen i äggsmeten och häll tillbaka alltsammans i kastrullen.
Låt sjuda upp på svag värme under kraftig vispning tills smeten börjar tockna men låt den inte koka.
Häll upp den färdiga krämen i en skål.


Gör såhär för att göra färdigt pajen

Dra ut ett 1-1½ cm tjockt lager chockladcreme i botten på tarten. Lägg de skivade päronen över, varva päronen över hela tarten så det räcker. Pensla med det smälta geléet. :)


Anna
Publicerat den 2011-02-23 klockan 21:12:45 Blogg/hemsida http://iannasliv.blogspot.com

Ser smaskens ut! Är fortfarande impad av det med kronprinsessan. Det enda jag själv kan skryta med är att jag har serverat vid samma bord som kungen satt, dock inte precis hans tallrik, men väl tallriken mittemot :-) GRATTIS att du fortfarande är kvar (men du bara måste gå långt!) Kram Anna

Linda - Cupcakefluffan
Publicerat den 2011-02-23 klockan 21:28:56 Blogg/hemsida http://cupcakesfluffan.blogspot.com/

Vilka härliga bilder, måste testa att göra pajen för det ser himla mumsigt ut, härlig blogg du har

Linda
Publicerat den 2011-02-23 klockan 21:35:49 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Hej Anna! Men shit,det är ju oxå hur stort som helst,att få servera mat så nära KUNGEN,det vet jag inte om jag hade vågat;) Kram på dej

Linda
Publicerat den 2011-02-23 klockan 21:39:38 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Tack snälla Linda,vad kul att du gillar bloggen,kikade in hos dej,och det var inte för sista gången kan jag säga,gud så duktig du är:)Tycker absolut du ska prova pajen den är magiskt god.....Kram L

Tess
Publicerat den 2011-02-23 klockan 21:39:44

Roligt att kunna följa dig både här och på TV.

Tippar dig som vinnare =)

Linda-Marie
Publicerat den 2011-02-23 klockan 21:53:53

Gud, ryser varje gång du går vidare! =) Vi på gärdet håller alla tummar för dig! =)

Maria [Fotoblogg]
Publicerat den 2011-02-23 klockan 22:09:20 Blogg/hemsida http://mariaholgersson.blogg.se/

vad gott ;)

annsoh
Publicerat den 2011-02-23 klockan 22:14:49 Blogg/hemsida http://annsoh.blogg.se/

Nu kör jag igång dagens blogg! Gå in och anmäl dig! Du har chansen att bli dagens blogg varje dag! :D

Bakverk och Fikastunder..
Publicerat den 2011-02-23 klockan 22:28:06 Blogg/hemsida http://bakverkochfikastunder.blogspot.com

Blev överraskad när jag såg att du bloggade. Har precis tittat på ett avsnitt :-) Vad god pajen ser ut! Lycka ill i tävlingen ;-)

rebeccadahlin
Publicerat den 2011-02-23 klockan 22:41:33 Blogg/hemsida http://pitchtjejen.blogg.se/

Hej! Har dagens blogg på bloggen! Gå in och anmäl dig, utser två vinnare imorgon! :) Kommer köra detta varje dag! :)

annsoh
Publicerat den 2011-02-23 klockan 23:40:59 Blogg/hemsida http://annsoh.blogg.se/

Vad kul att du är med i dagensblogg! :)

lycka till & fortsätt följa min blogg

http://annsoh.blogg.se

Annelie
Publicerat den 2011-02-24 klockan 00:09:08 Blogg/hemsida http://iingemarsdotter.blogg.se/

Det ser alltid lika gott ut vad du än gör :) Och man blir lika sugen varje gång på att smaka :)

Du är för himla duktig!

camilla
Publicerat den 2011-02-24 klockan 09:25:44 Blogg/hemsida http://camillamarianne.blogg.se/

Ser supergott ut. Måste bara påpeka (sån jobbig viktigpetter som jag är) arr det heter choklad och ínte chocklad. ;)



Älskar din sockersöta blogg i alla fall ♥

Ulrika Bohman
Publicerat den 2011-02-24 klockan 15:10:29

Vilken fin blogg du har !! Jättekul att följa dig under din resa genom tävlingen, som vi tror och hoppas blir lång. Vi håller alla tummar och tår för dig.

Hälsa familjen !

Ulrika m fam i Övik

Martina
Publicerat den 2011-02-24 klockan 18:13:55 Blogg/hemsida http://www.matochodla.blogspot.com

Kul att följa hur det går för er, den där pajen verkade svår att göra och såklart mycket svårare under press.




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: