Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Härliga måndag!!

Publicerat den  i kategori Uppdrag
Hej på er alla!
Visst är det helt underbart nu när det är mildare ute och denna härliga sol tittar fram ;). Jag får super energi av detta, och det behöver jag nu kan jag säga, så jag kan fixa och trixa lite här hemma så jag kan bjuda er på lite smarriga recept :).

Idag är en extra mysig dag, då jag ska få följa med och titta på när världens gulligaste bebis ska babysimma :). Dessutom ska vi käka lunch där och bara tokmysa, längtar.....:)

Jag var ju på Konsum både på fredag och lördag, men har tyvärr inga bilder att visa er från lördagen, då min kära fotograf Babbi, hade annat skoj för sej :).

Men ni var väldigt många som kom och smakade på min mat, och tyckte den var väldigt smarrig, så jag har lovat att receptet ska finnas här i min blogg, så här kommer det nu, och tusen TACK alla ni som kom förbi och förgyllde min dag än en gång.....Kram till er alla!

Rökig Fläskytterfilé, palsternackspuré med en äppel och ingefärsås samt en liten marinerad tomat på toppen

4 port
600g fläskytterfilé
1 dl liquid smoke glaze
2 tsk starkt paprika pulver
salt och pepper från kvarn
1 dl vatten

Palsternackspuré
6-8 palsternackor
25 g smör
2 dl gräddmjölk
salt och peppar från kvarn

Äpple och ingefärssås
3 dl gräddfil
1 grönt äpple
2 vitlöksklyftor
1,5 msk honung
1 tumstor bit ingefära
1 knippe gräslök
salt och pepper från kvarn

Marinerad körsbärstomat
12  körsbärstomater
1/2 olivolja med citronsmak
1 tsk rårör socker
salt och peppar från kvarn



Gör så här
Putsa filén från alla senor.
Lägg i ugnsfast form, ringla över glazen och krydda, stick i en termometer och stoppa in allt i ugnen på 150 grader.
När köttet börjar få färg häll över vattnet och ös köttet då och då tills det når en innertemperatur på 67 grader, ta ut ur ugnen och låtsvalna medans du hela tiden öser, när köttet svalnat skär det i tunna skivor men låt det ligga kvar i stekskyn tills det är dags för servering.

Palsternankspuré
Skala palsternackorna och dela i mindre bitar, koka riktigt mjuk i lättsaltat vatten.
Häll av vattnet och mixa ner smöret, tillsätt sedan den varama gräddmjölken och späd till önskad koncistens.
Smaka av med salt och peppar.

Äpple och Ingefärssås
Skär äpplet i fina små kuber, riv ingefära och vitlök, finhacka gräslöken. Blanda samman med gräddfilen och smaka av med honung, salt och peppar.

Marinerade Körsbärstomater
Skålla tomaterna blixtsnabbt i kokande vatten, kyl sedan snabbt i isbad. Dra av skinnet uppåt men lämna kvar det på toppen på tomaten, ställ ner dom i en form och ringla över olivoljan, strö över sockret och krydda med salt och peppar :).

Lycka till kära ni och hoppas det gåt bra utan bilder, maila gärna om det är något ni undrar :). Kram L

Babbi - Bloggdesign & Foto
Publicerat den 2011-02-28 klockan 11:47:04 Blogg/hemsida http://babbi.se

Jag ville verkligen vara med dig i lördags! Tur man fick smaka på kvällen iaf xD, riktigt gott som vanligt :)

Helena Ljunggren
Publicerat den 2011-02-28 klockan 20:27:40 Blogg/hemsida http://www.helenaljunggren.com/

Hamnade här av en slump och jag fastnade för din banner direkt. Vilken fin blogg du har!

Madde Persson
Publicerat den 2011-03-01 klockan 13:12:53

Hejsan!!!

Blir lika inspererad varje gång man är in på din blogg, håller tummarna för dig varje onsdag :)




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: