Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Förbannade fiskjäkel!

Publicerat den  i kategori Sveriges Mästerkock
Jahapp då kom det jag fasat för från dag ett i denna tävling - filéa en slätvar.
I synkarna har jag ofta fått frågan vad jag mest fasar för, och mitt svar har alltid varit att filéa fisk för det är något jag inte gjort särskilt ofta.

Som sagt så kom ju detta fantastiskt trevliga test ikvällens avsnitt. När denna ståtliga herr Mannerström står och ser väldigt lycklig och pillemarisk ut, när han berättar för oss deltagare vad dagens utmaning är, hans stora passion är ju fisk och skaldjur, och har juh drivit Sjömagasinet väldigt framgångsrikt under många år, där denna rätt fanns på menyn. Han vet alltså vad han pratar om, om man säger så! :).

Vad skulle vi få göra? Jo vi skulle göra en fiskgratäng, där vi då skulle filéa fisk, koka fond, och göra allting själv från grunden. Mycket intressant och lärorikt, då våran mästerkock demonstrerade oss innan hur vi skulle gå tillväga! Sedan skulle vi då återskapa hans rätt, fast givevis utan recept, så det gällde att man studerade honom noga när han stod och arbetade.

Själv vart jag galet nervös, när denna fula platta fisk låg och stirrade på mig från skärbrädan. Herregud!! Hur gör jag nu?!?! Tittar noga på Mannerström, men grejen är att han filéar så otroligt profersionellt, snabbt, elegant och prydligt, så jag föll som i en trans, och kommer egentligen inte ihåg ett skit hur han gjorde :).

Efter demonstrationen startar klockan, och då är det faktiskt bara att sätta igång och man kan inte stå och fundera på livets orättvisor längre, just då tänker jag hela tiden att FAN gör inte Mannerström besviken nu genom att sabotera denna exlusiva firre!!

Känner mig för och sätter tillslut kniven i fisken och på något vis så lyckas jag få ut filér som är väldigt fina, mycket stolt över mig själv över det, MEN, min arbetsstation såg ut som en riktig svinstia, oj oj oj, och vem kommer då?! Jo... Per!

- Men! Linda? Du har ju halva fisken kvar på skinnet! (vilket jag givetvis inte hade) Men håller med om att det fanns lite kött kvar. Han guidar mig genom den sista filén och jag blir väldigt mallig och lite le, när den blir exemplarisk. Morberg vart nöjd, och så även jag :).

Alla andra moment flyter faktiskt på fint, blir nöjd med smaken på min vitvinssås, känner mig rätt lugn när jag stoppar in gratängen i ugnen, men det lugnet infinner sig inte särskilt länge, när jag inser att jag inte kommer att få färg på min duchess potatis. VAD FAN GÖR JAG NU!

Jävla skitugn..  :). Det roliga i det hela är att av alla oss deltagare så är det bara några få som lyckas få färg, på sin gratäng, alla vi andra bär fram välsmakande men otroligt bleka gratänger. Vi hade väldigt roligt åt det efteråt, och döpte om duchess potatisen till blekmos.

Hur det gick för mig har ni själv sett ikväll, kram på er alla!
Klicka här för receptet.

Vickan
Publicerat den 2011-02-16 klockan 21:49:06 Blogg/hemsida http://vickkanh.blogg.se/

Tycker du var jätteduktig ändå ! :) en annan skulle väl ha tuppat av ...hehe..

Annelie
Publicerat den 2011-02-16 klockan 22:13:00 Blogg/hemsida http://iingemarsdotter.blogg.se/

Super bra gjort Linda :) Jag hade aldrig klarat av att få till fileer av en sån ful firre ;) Än annan en har ju nästan problem med att få till fiskpinnar ;)

Nannis
Publicerat den 2011-02-17 klockan 07:50:51 Blogg/hemsida http://nannis.blogg.se/

Du var ju strålande, Lindis! Kanonduktig, trots blekmoset hiihi



KRAM /Annapanna

PernillaElmquist
Publicerat den 2011-02-17 klockan 14:23:51 Blogg/hemsida http://www.pernillaelmquist.se

Kära du!

Här kommer lite minnen! Kanske detta var del i din succe hos kronprinsesshttp://pernillaelmquist.se/2011/02/17/att-lara-av-de-basta-masterkockspraktikant-pa-operakallaren/an? kram P




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: