Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Smarriga Ostbrödet....

Publicerat den  i kategori Bakat
Hej på er godingar!

Hoppas att ni bara har det fin fint. Själv har jag varit på underbart roligt zumba pass idag, känns hur skönt som helst just nu :).

Packat skolväskor, lagt framkläder, och fyllt i tusen papper är oxå gjort och alla grynen ligger nu i sina sängar. Så nu är det EGEN tid, mycket skönt kan jag säga :).

Tänkte dela med mej av Receptet från kräftskivans ost bröd, som var helt fantastiskt gott, olala :).
Receptet är Leilas och kommer här, och detta måste ni verkligen testa. Tro mej!

OstBröd

1 plåt/18 bitar

25 g färsk jäst
5 dl ljummet vatten
1 3/4 msk flingsalt
2 tsk honung
2 tsk ljus sirap
1 dl olivolja
1 dl surdeg av vete
2 dl vetemjöl special
200 g Västerbottensost
200 g feta ost

Olja till plåten
Flingsalt och riven Västerbottensost att strö över

Gör så här:

Smula jästen i en bunke och lös upp den i vatten.Tillsätt flingsalt, honung, sirap, olivolja och surdeg.
Tillsätt durumvete och vetemjöl, lite i taget och knåda degen på medelhög hastighet i maskin i ca 10 min, tills den blir smidig och elastisk.

Jäs degen i bunken under bakduk i ca 1½- 2 timmar
Dela degen i 2 delar och kavla ut till rektangulära plattor, strö överrikligt med riven ost och smulad feta. Rulla till en rulle från långsida till långsida.
Pensla en mindre långpanna (jag gjorde brödet i en som var hälften så stor som en vanlig långpanna) med olivolja. Skiva varje brödrulle i 9 delar och lägg dom i plåten med snitt ytan upp med ca 1 cm mellanrum (bullarna ska jäsa ihop)

Sätt ugn på 200 grader.
Jäs underbakduk i ca 45 min.
Pensla bröden med lite vatten, strö över flingsalt och riven ost.
Grädda i mitten av ugnen i 20-25 min.

Skär i fina kuber och ät å må gott!

 
Mary
Publicerat den 2011-08-23 klockan 07:38:12 Blogg/hemsida http://www.mariahellsing.se

Åh så gott! Det måste jag prova.

Linda
Publicerat den 2011-08-23 klockan 08:52:47 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Hej Mary!

Ja det tycker jag absolut att du ska göra,du kommer att älska det,tro mej;)

Såg nu när jag kikade i din fina blogg igen att du jobbar på förlossningen,grymt! Det är något jag drömt om i nästan hela mitt liv:)

Ha en forsatt trevlig dag....Kramisar

Linda- Cupcakesfluffan
Publicerat den 2011-08-23 klockan 11:58:29 Blogg/hemsida http://cupcakesfluffan.blogspot.com

Så gott :-)

Linda
Publicerat den 2011-08-23 klockan 13:10:40 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Ja jätte smarrigt Linda! Kikade precis in hos dej för att få inspiration till framtida glassprojekt:)Tack för en super blogg! kramis

emelie
Publicerat den 2011-08-23 klockan 15:18:32 Blogg/hemsida http://emsiiiis.blogg.se/

jamjamjam.. (;

kul att du börjat komma igång med bloggandet igen, ge oss andra lite inspo..

Linda
Publicerat den 2011-08-23 klockan 16:32:26 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Emelie,kul att du tycker att du kan få inspiration av mej:)Jag fick just inspiration av dej oxå,dina mellis muffins ser super härliga ut.....kramis

Mary
Publicerat den 2011-08-23 klockan 17:38:32 Blogg/hemsida http://www.mariahellsing.se

Hallå favorit-Linda!

Hihi, jag ska prova göra det snart i dagarna. Är det bäst att servera det till någon måltid eller kan det ätas som det är? Vad tycker du?



Åh. Vad roligt att du också gillar förlossningen! Det är verkligen så himla kul och mysigt - när det går bra. Du kanske kan kombinera ditt kockyrke och jobba på förlossning? :D Du får komma och hälsa på mig där och se hur jag har det, hihi.



Sköt om dig, raring! Kramar.

Linda
Publicerat den 2011-08-23 klockan 18:50:11 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Man kan äta det precis som det är,det är så grymt gott Mary:)Ja tänk om det gick att kombinera dessa yrken...vilken dröm;)Men det är klart det vore ju inte helt fel att få servera nyförlösta mammor en gourmet middag,det kanske är nåt för Landstinget att fundera på:)

Får kanske komma och göra ett studie besök hos dej:)Kram på dej

Mary
Publicerat den 2011-08-23 klockan 22:37:52 Blogg/hemsida http://www.mariahellsing.se

Vad härligt! Jag borde kanske göra det till kräftskivan nästa vecka.

Hihi, det hade verkligen varit något. Dom är så hungriga efter dom fött bäbis. Mamma, pappa och bäbis får alltid en fikabricka efter förlossningen som vi försöker göra fin men jag VET att din mat skulle vara sååå mycket bättre :D



Ja, gör det ... och jag måste komma och krama på dig om du kommer till Göteborg och lagar mat? Det borde du göra?!



Stor kram!

Anonym
Publicerat den 2011-08-24 klockan 15:02:22

åh det ser så gott ut! hm,men någon gång.. kan inte du göra macarons med kaffesmak och sen lägga upp receptet? ^^

kram!




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: