Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Enbärskryddad Fransyska

Publicerat den  i kategori Vardagslyx
Hej på er i höstrusket!

Blir så himla glad när jag ser att det är så många som är med och tävlar, det var ju skoj att det gick hem med tävling,och jag lovar att det kommer nya tävlingar framöver :).

Tänkte ge er receptet på min höstinspirerade rätt som vi åt igår, och det blev Enbärskryddad Fransyska med rödvinsky och örtkryddad rotfruktspytt, och här kommer receptet.

8 port
1.5 kg fransyska
1 morot
1 bit rotselleri
1 palsternacka
1 kinesisk vitlök
2 rödalökar
2 msk koncentrerad kalvfond
1 kvist timjan
1 kvist rosmarin
4 lagerblad
5 enbä10 svartpepparkorn
salt och peppar från kvarn
smör att steka i

Gör så här

Börja med att sätta på ugnen på 125 g. Putsa sedan köttet och bind upp det med steksnöre.
Salta och peppra och bryn köttet runt om, lägg sedan över i ugnsfast form.
Skala och dela alla grönsaker och tillsätt alla kryddor i formen. Tillsätt vatten i stekpannan så att alla goda smaker kommer med och häll sen i formen och tillsätt sedan kalvfond. Mortla enbären och strö över köttet.
Stoppa in en termometer och låt gå i ugn tills innertemeraturen når 58 grader. Ös gärna köttet undertiden. Låt köttet vila i minst 20 min innan du skär upp det, jag öser även köttet under tiden det vilar, och det blir verkligen så mört och gott!

Rotfruktspytt
4 morötter gärna i olika färger,jag använda vanliga,gula och lila:)
2 stora palsternackor
1 stor kålrot
ca 20-25 potatisar
1 förpackning med färska salladsärtor
1 kinesisk vitlök
1 rejäl bunt med timjan
2 kvistar rosmarin
vitpeppar från kvarn och flingsalt
rapsolja

Gör så här

Sätt ugn på 225 g. Skala och skär alla rotfruker i fina små tärningar. Lägg i en långpanna. Skala och skiva vitlöken i tunna skivor och lägg dit dom och örterna. Salta och peppra rikligt, ringla sedan över olja och blanda runt ordentligt. Rosta i ugn tills pytten är gyllene.

Rödvinsky
Sila fonden från köttstekningen. Häll i en kastrull och tillsätt 5 dl rödvin. Låt stå och reducera ned i minst 1 timme. På slutet tillsätter du 2 generösa smörklickar för att reda av ssåen lite. Smaka av med ev lite salt och peppar.






Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: