Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Den bästa burgaren ;)

Publicerat den  i kategori Vardagsmat
Hej på er !

Idag var barnen sugen på burgare, och jag var baksugen så dagens middag blev hemgjorda burgare med hembakat hamburgerbröd :).

Hur enkelt och gott som helst!
Recepten på bröden hittade jag på Burger Kitchen, tusen tack snälla du för detta fantastiska recept :)

Vi hade lite olika tillbehör, bacon, ost, rödlök, rostadlök, sallad, gurka, tomat, cornichoner och hemlagad dressing. Mums!
Och jag säger då det, det är verkligen värt att baka sina egna bröd för det blev så himla mycket lyxigare att äta :).

Här kommer recepten för er som är sugen att pröva :).

8 burgare

1 kg nötfärs
2 msk dijonsenap
2 msk kalvfond
några stänk med worchester sås
1 ägg
Flingsalt och rikligt med svartpeppar från kvarn

Blanda samman till en smidig smet och forma till platta runda biffar, stek på medel högvärme tills köttsaften är klar:) Tips! stek gärna burgarna efter du stekt bacon så blir dom extra smarriga av bacon flottet!

8 bröd

2,5 dl vatten
0,5 dl mjölk
1/4 pkt jäst
2 msk strösocker
2 tsk salt
1 ägg
40 g smör
ca 8,5 vetemjöl special

Smält smör, tillsättt vatten och mjölk och värm till 37 grader. Smula ner jästen i degbunken, tillsätt degvätskan och rör tills jästen löst sej.

Tillsätt ägget (vispa upp med gaffel först)
Tillsätt dom torra ingredienserna. Kör i hushålls assistent i 10 min.
Låt jäsa i ca 1 tim. Dela degen i 8 delar och forma till 8 platta bullar.
Låt jäsa igen i 1 tim. Spraya med vatten om du inte har ång funktion på ugnen, grädda i 200 grader i ca 15 min.
Ta ut bröden och spraya igen och låt sedan svalna på galler.

Bara fantasin sätter stop för alla smarriga tillbehör man kan servera till :).

Hamburgedressing

1,5 dl bostongurka
1 dl majonäs
½ dl cremefraish
2 msk tomatpure
salt
vitpeppar
1 nypa socker

Blanda samman alla ingredienser i en skål!

Ha det bra så länge! Kram L!



Linda - Cupcakefluffan
Publicerat den 2011-08-01 klockan 21:28:59 Blogg/hemsida http://cupcakesfluffan.blogspot.com/

Så gott med hemmagjorda hamburgare :-)

Linda
Publicerat den 2011-08-01 klockan 22:52:08 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Ja Linda det blir som något helt annat,när man fixar iordning själv:)Och jag kan garantera att dessa bröd är dom bästa jag provat:) Kram på dej,och tack för alla smarriga recept du delar med dej av:)

Babbi - Bloggdesign & Foto
Publicerat den 2011-08-02 klockan 00:37:54 Blogg/hemsida http://babbi.se

Det var fantastiskt gott! (som vanligt!) <3

Anna
Publicerat den 2011-08-02 klockan 19:56:48 Blogg/hemsida http://iannasliv.blogspot.com

Herregud va gott det ser ut, jag dräglar nästan! Vilka snygga bilder på Alcazar också! Duktig hon är, Babbi! Kram Anna

emelie
Publicerat den 2011-08-03 klockan 23:55:22 Blogg/hemsida http://emsiiiis.blogg.se/

dom där burgarna såg galet smarriga ut, jamjam!

ann-sofi
Publicerat den 2011-08-20 klockan 09:02:46

Vill tacka för den underbara inspirationen som du ger :) gjorde hamburgare efter ditt recept som verkligen gick hem här hemma hos barnen, dom hade aldrig ätit så god dressing :)

Linda
Publicerat den 2011-08-22 klockan 09:53:00 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Men så himla roligt Ann-Sofi,vad glad jag blir....Det är ju det här som är så kul med att blogga,när man faktiskt får dela med sej:)Kram på dej




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: