Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Crème brulée

Publicerat den  i kategori Deserter
Här kommer receptet på Crème brulée'n som serverades på helgens kräftskiva! :)

6 portioner

2 dl mjölk
3 dl vispgrädde
1 vaniljstång
6 äggulor
½ dl strösocker

ca 1 dl ströcsocker eller råsocker till garnering

Gör såhär

Värm ugnen till 150 grader.
Häll mjölk och grädde i en tjockbottnad kastrull. Dela vanlijstången på längden och skarpa ner fröna i gräddmjölken. Lägg även i vaniljstången. Koka upp i gräddmjölken och låt den sjuda på svag värme i ca 10 minuter.

Vispa äggulor och socker.
Plocka upp vaniljstången ur gräddmjölken och häll långsamt ner den heta vätskan i äggseten under kraftig vispning. Sila landningen och häll upp i sex ugnsfasta portionsformar.

Ställ portionsformarna i en långpanna i ugnen och fyll försiktigt pannan med kokande vatten. Vattnet ska nå minst halvvägs upp på formarnas sidor. Grädda i ca 45 minuter eller tills krämen har stelnat.

Låt formarna stå kallt i ca 1 timme. Strö sedan ca 1 msk socker över varje form och bränn av ytan med en gasolbrännare strax före serveringen. Det går också bra att ställa formarna under grillen i ugnen i någon minut, men se upp så att sockret inte blir för bränt.


Alexandra - kärlek på tallrik
Publicerat den 2011-08-27 klockan 01:21:02 Blogg/hemsida http://daedalsmat.sajto.se

åh, vad duktig du är, den ser ljuvligt god ut <3 Dina bilder är SÅ vackra!

Linda
Publicerat den 2011-08-27 klockan 10:41:11 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Alexandra den var verkligen ljuvlig:) Sååå enkelt och gott,och det är ju alltid kul att bjuda på en klassiker:)



Ja det är en sån himla tur att Babbi hjälper mej med mycket av fotningen eftersom jag är hel kass på det själv.Kramis på dej

hanna
Publicerat den 2011-10-28 klockan 12:20:07

vad kostar en gasolbrännare? :)

hanna
Publicerat den 2011-10-28 klockan 18:15:17

hej vad kostar din gasolbrännare? :)

Henrik
Publicerat den 2014-03-05 klockan 19:17:42 Blogg/hemsida http://www.cremebrulee.se

En gasolbrännare kostar från 150 kronor och uppåt!




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: