Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

BudapestBakelse med mandel och Rödavinbär

Publicerat den  i kategori Bakat
Hej på er godingar!

Hoppas att ni har det fint i blötan :). Det har faktiskt jag, mycket skoj på gång vilket betyder att det kommer bli mycket roligt att blogga om. Bra va?

Har ju varit lite dåligt med den saken nu under semesten och med alla barnen hemma hela sommarn lång ;).
Men nu är ju snart vadagen tillbaks och även tid för min blogg, har ju saknat er och bloggandet massor :).

Hade väldigt dåligt med lust att baka eller att göra något alls i helgen, men finaste Mästerkocks Åke gav mej inspiration till en alldelens egen Linda Långpannekaka, och det gjorde jag och underbar blev den, men bilderna tyvärr skit ;(, så den måste återskapas en annan dag och "HMMRR" att kanske Babbi måste fota lite och så......;))

Hursom helst så bakade jag idag, och det blev nu en BudaPest Bakelse med mandel och Rödavinbär (Receptet är Leilas) Hon ä så bara bäst!!! Har prövat precis alla hennes recept tror jag, helt underbara!!

Här kommer receptet och idag är det Babbi som håller i kameran ;)

Detta behöver du......

5 st äggvitor
1,75 dl socker
60 g mandel
0,5 dl majsstäkelse
1 dl florsocker
50 g mandelspån


1 vaniljstång
5 dl grädde
2dl rödavinbär

Gör så här:
Sätt ugn på 180 g
Vispa äggvitor till ett hårtskum. Tillsätt sedan sockret lite i taget och vispa tills du fått en härligt fluffig maräng.
Hacka hälften av mandeln grovt och  mal resten i mandelkvarn.

Vänd ner hackad och mald mandel i marängen tillsammans med maizena och florsocker.

Spritsa ut långa strängar tätt bredvid varandra på en plåt med bakplåtspapper, så att du får en rektangulär botten.
Strö över mandelspån och grädda bottnen i ugn i ca 15 min.
Låt svalna.

Vänd upp och ned på ett bakplåtspapper.
Vispa grädden fluffigt och blanda frön från vaniljstången i grädden.
Bred ut grädden över bottnen, strö över rödavinbär och rulla ihop till en tight rulle.
Lägg rullen med skarven nedåt och pudra med florsocker.

Skär i skivor till bakelser och dekorera. Mums!!



Linda - Cupcakefluffan
Publicerat den 2011-08-17 klockan 06:26:39 Blogg/hemsida http://cupcakesfluffan.blogspot.com/

Älskar budapestrulle, fast jag har aldrig testat med vinbär i, låter allt gott

Linda
Publicerat den 2011-08-17 klockan 09:51:21 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Haalå där Linda::)) Jag hade aldrig heller prövat med vinbär förrut men det blev verkligen super,hela bakelsen blev som lite mindre söt:)Ha det gott,kram L

emelie
Publicerat den 2011-08-18 klockan 09:44:15 Blogg/hemsida http://emsiiiis.blogg.se/

herrejiiiises så gott! jag äääälskar budapest.

Alexandra - kärlek på tallrik
Publicerat den 2011-08-18 klockan 22:56:06 Blogg/hemsida http://daedalsmat.sajto.se

Budapestbakelsen är nog en av mina absoluta favoriter, så det här låter verkligen som en fullträff! Vinbär är gott till mycket <3 Söt blogg du har!

Linda
Publicerat den 2011-08-18 klockan 23:26:19 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Ja detta var verkligen en full träff Alexandra,jag lovar:)Och tack för att du tycker om min blogg.....Var in och kikade på din nu,och jag säger bara WOW,gud vad duktig du är,såg att du bara är 23 år,blev verkligen impad av det du gör,kör hårt tjejen...kramis

mee
Publicerat den 2012-02-17 klockan 22:27:58 Blogg/hemsida http://nittifemma.blogg.se/

Hej ! Jag vill tacka dig så mycket för detta recept - du räddade vår kväll ^_^ jag gjorde den nyss och den är redan slut ! Det var något annorlunda och speciellt och as gooooood ! Ännu en gång TACK ^_^ Ha en ursöt kväll <3




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: