Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Asiatiska smaker i mammas kök

Publicerat den  i kategori En 8-barns mammas vardag
Hej godingar!

Jag lagar inte så värst ofta asiatiskt så idag tyckte jag att det var dags, eller rättare sagt barnen, som är galet förtjust i vietnamesiska vårrullar :). Så blev det vårrullar till förrätt och Nudlar och kyckling i svampbuljong till varmrätt , blev sååå himla gott :).

Här kommer receptet, receptet på vårrullarna kommer från Leila :)
Kramis på er!

Vietnamesiska vårrullar

4 port

300g råa skalde tigerräkor
2 msk olivolja
flingsalt
svartpeppar från kvarn
4 rispapper
1 kruka mynta
1 kruka koriander
1 huvud krispsallad
1 mild röd chili
1 mango
1/2 gurka

Gör så här:
Blanda räkorna med olivolja, salt och peppar.
Stek dom i en het torr stekpanna.
Koka upp en kastrull med vatten och blötlägg rispapperen i 15 sek, lyft upp och lägg mellan rena kökshanduka. locka bladen av myntan och koriandern. Strimla chilin och sallladen tunt.
skär mango och gurka i stavar.
Lägg ett rispapper på en ren bricka och lägg örter och räkor i mitten. Lägg på sallad,mango, gurka och chili.
Rulla till hälften och vik in kanterna, rulla sedan färdigt.
Skiva vårrullen i sneda bitar.

Dip sås
2 msk japansk soja
1/2 dl kokande vatten
1/2 röd chili
1 tum stor bit ingefära
2 vitlöksklyftor
5 msk socker
saft från 1 lime

Gör så här

Blanda soja socker och kokhett vatten. Tillsätt riven ingefära, vitlök och fin hackad chili. Tillsätt limesaft. Låt stå och dra i minst 1 timme.

 

 Nudlar och kyckling i svampbuljong.

4 port

2 grillade kycklinglår
400g nudlar
1 liter svampbuljong
1 röd paprika
1 bit zuccini
200 g färsk svamp
1 msk torkade alger
1 bit riven ingefära
1 riven kinesisk vitlök
4 msk soja
saft från 1 lime

Gör så här

Skär kycklingkött i mindre bitar. Ansa och strimla paprika, zuccini och svamp. Koka nudlar enligt anvisningar på paketet. Koka upp buljongen och tillsätt ingefära, vitlök, alger, soja och saft från 1 lime. Låt koka ihop i ca 30 min. Tillsätt sedan svamp, zuccini och paprika och koka tills dom mjuknar. Tillsätt kyckling och stäng av värmen på plattan och låt stå i 5 min.

Fördela nudlar,grönsaker och kyckling i skålar och häll den heta buljongen över.
Klart!!

 

Kamila
Publicerat den 2011-08-27 klockan 19:23:53

Men cool vart lärde du dej att göra vietnamesiska vårullar?:o :) (mamma undrade)

Annica
Publicerat den 2011-08-28 klockan 15:39:27 Blogg/hemsida http://anniicanilsson.blogg.se/

Såg riktigt gott ut. ;)

Linda
Publicerat den 2011-08-28 klockan 21:12:36 Blogg/hemsida http://mammaskitchen.blogg.se/

Kamila,jag har lärt mej från olika kokböcker:)Kramis




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: