Startsidan   ♡    Instagram   ♡    Facebook

Härliga rökgryta!

Publicerat den  i kategori Uppdrag
I dag har jag varit på Cervera i Ö-vik och demat en rökgryta som är en ny och spännande nyhet :).
Har klurat lite fram och tillbaka på vad jag skulle tillaga....Hhmmm, kan ju inte vara för krångligt då man snabbt och smidigt ska kunna bjuda kunderna på något smarrigt att provsmaka :).

Hör man rökgryta så tänker nog dom flesta att det skall rökas kött eller fisk eller så, så därför så beslöt jag mej för att inte göra det :).
Så dagen smakportion bestod av Örtmarinerad fläskfile, chevrekräm och rökta rödbetor med olivolja, peppar och chilisalt....
Smakade riktigt gott och rödbetorna fick en härligt djup röksmak :). Lyckat drag alltså!!!

I morgon är det dags igen, samma härliga underbara butik, har absolut en ny favvo butik nu, så ni kökstokiga som ej besökt denna än kommer tro att ni hamnat i paradiset ;).

Många undrade över receptet så här kommer det, plus lite härliga bilder, eftersom nu var Babbi med i vanlig ordning, skönt tycker jag! Kram på er alla fina och trevlig fredag ;).

8 port

3 fläskfileer
2 morötter
1 hel vitlök
2 gula lökar
½ kruka timjan
½ kruka rosmarin
½ flaska kalvfond
salt och peppar
smör att steka i

Putsa fileen från hinnor och senor, krydda rejält med salt och peppar, stek gyllene i smör, lägg sedan över i ugnsfast form.

Hacka morötter och gullök i mindre bitar, klyv vitlöken på mitten, lägg allt med köttet.
Klipp av några kvistar rosmarin och timjan och lägg på köttet.

Häll över kalvfond och 1 l vatten, låt gå i 150 grader varm ugn tills köttet har en innertemperatur på 68 grader.
Låt sedan köttet gärna ligga i skyn över natten, skiva sedan tunt, tunt och servera.

Chevrekräm

5 dl turkiskyoghurt
200 g chevreost
1,5 msk honung
2 vitlöksklyftor
1 msk italiensksalladskrydda
många varv från pepparkvarn
flingsalt

Mixa chevren och yoghurten till en len kräm.T illsätt riven vitlök, honung, italiensksalladskrydda.
Smaka av med salt och peppar. Klart! :).

Rökta betor

8 rödbetor
färsk rosmarin
färsk timjan
olivolja
salt och peppar
chilisalt
råsocker

Koka betorna med salt och socker tills dom börjar mjukna. Spola i kall vattten och gnugga av skalet.
Lägg dom i rökgrytan med rökspån, timjan och rosmarin. Låt ligga i röken i ca 30 min.
Skiva sedan upp och ringla över olivolja, strö över chilisalt och peppar.

Lägg allt fint på tallrik och ringla över lite balsimico, och servera gärna med en fräsch grönsallad :).

Linda - Cupcakefluffan
Publicerat den 2011-04-09 klockan 06:25:28 Blogg/hemsida http://cupcakesfluffan.blogspot.com/

Så mumsigt :-)




Ditt namn*
Kom ihåg mig?

Din mail (publiceras ej)


Hemsida lr blogg


Din kommentar

Linda Tjällberg

Hej! Jag är en 40 årig åttabarnsmamma från Norrland, som älskar att baka, och då allra mest ljuvliga små rosa bakverk. Min passion för mat och bak fick mig att söka till Sveriges Mästerkock 2011, och här i bloggen finns min resa i programmet, samt min vardag med min make och mina åtta döttrar :) Välkommen!

Follow on Bloglovin


Nu:
Idag:
I veckan:
Totalt: